ENKLERE: De ferske studentene Hanne Danielsen (20) og Marthe Skogbø (23) ble møtt med et studieopplegg som gjorde det lettere å levere andres verk til eksamen.

Mulig, men vanskelig

Fuskebølge ved universitetene

Antall plagieringssaker ved norske universiteter har skutt i været etter at kvalitetsreformen ble introdusert i høst.

Erfaringer fra høstens eksamener kan tyde på at norske universitetsstudenter fusker som aldri før. Ved universitetene i Bergen, Trondheim og Tromsø er antall saker med mistanke om kopiering av materiale til innleveringer samlet sett tredoblet. Hvis alle 14 sakene ved Universitetet i Oslo (UiO) blir lagt frem for Universitetets klagenemnd, snakker vi om en seksdobling nasjonalt.

NTNU er det eneste universitetet i Norge som ikke kan rapportere om en slik økning, men trenden er langt fra særnorsk. Både i Sverige og Danmark har universiteter og høgskoler opplevd en tilsvarende vekst.

Mest dramatisk i Bergen

– Det er elementer ved kvalitetsreformens arbeidsmetoder som i større grad innbyr til misbruk av kilder, sier underdirektør ved utdanningsavdelingen ved Universitetet i Bergen (UiB) Edmund Utne.

Før høstsemesteret 2003 må man tilbake til 1999 for å finne siste plagieringssak ved UiB. Etter høstens eksamen har universitetets klagenemnd behandlet ni slike saker, hvor syv saker endte med sanksjoner. Det er spesielt store og introduserende fag som ex.phil. som er belastet.

Fortsatt under behandling

Ved Universitetet i Oslo er de 14 fuskesakene ennå ikke ferdigbehandlet, og det er uklart hvor mange som blir videresendt til UiO sentralt. UiOs klagenemnd behandlet to slike saker for vårsemesteret 2003.

– Dette er selvsagt alvorlig, men må sees i lys av en totalt større eksamensmengde, sier prodekan ved Historisk-filosofisk fakultet (HF) ved UiO Tor Egil Førland.

HF behandler nå åtte plagieringssaker for høstsemesteret, en økning fra tre ved vårsemesteret.

Vil benytte søkeverktøy

I september i fjor skrev Universitas at en rekke universiteter og høgskoler skulle teste ut et internettbasert søkeverktøy for avsløre plagiering. Prodekan ved Det matematisk naturvitenskapelige fakultet ved UiO Nils Christophersen utelukker ikke at de vil ta dette i bruk.

– Institutt for informatikk har behandlet tre plagieringssaker for høstsemesteret, og vurderer derfor å ta i bruk slike søkeprogram, sier han.

Ved Universitet i Bergen planlegges det å ta i bruk søkeprogrammet Euforus, ved høstens eksaminering i ex.phil.

Hanne Danielsen (20) og Marthe Skogbø (23) tok ex.phil. i fjor høst. De stiller seg positive til bruken av hjemmeoppgaver, men ser at dette også åpner for fusk.

– Det er nok mange som har problemer med å forstå originaltekstene og som derfor kopierer mye av det de finner, sier Marthe Skogbø.

De er likevel samstemmige om at den tette oppfølgingen gjør dette krevende.

– Man har helt klart en mulighet til å jukse, men da bør man være flink til å skjule det for seminarleder, sier Hanne Danielsen.

• Universitetet er pliktige til å dekke eventuelle advokatutgifter.
  • Kan få strafferettslige sanksjoner i særdeles grove tilfeller.

Plagieringssaker

Antall plagieringssaker fremmet for Universitetenes klagenemd Universitetet i Oslo

Universitetet i Tromsø

Universitet i Bergen