Lite allmenn: Kjersti Eckhoff og Ronny Hansen er ikke særlig imponert av allmennutdannelsen på medier og kommunikasjon.

Frykter overgang

Elever fra yrkesfag stryker mest på Ex.phil.

Har du ikke allmennfaglig linje fra videregående? Da stiger sjansen for at du stryker på ex.phil.

Universitas skrev 5. november 2003 om Utdanningsdepartementets Kvalitetsutvalgs forslag om å la alle, uansett faglig bakgrunn fra videregående, studere ved Universitetet. Nå viser undersøkelser Universitetet i Oslo (UiO) har gjort for høstsemesteret 2002 og vårsemesteret 2003 at studenter med ren allmennfaglig bakgrunn har en lavere strykprosent på ex.phil. enn studenter med et minimum av allmennfag.

Viktig med allmenn

Professor Frøydis Hertzberg ved Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling tror det er viktig med betydelig allmennfaglig bakgrunn når en skal starte studier ved Universitetet.

– På allmennfag møter elevene den type resonnement som finnes på Universitetet. Yrkesfagsutdannelsen gir rett og slett ikke nok rettskapsgrunnlag for høyere studier, forklarer Hertzberg.

Med rettskapsgrunnlag mener Hertzberg kunnskaper innen basisdisipliner som språk og matematikk. Hun presiserer at engelsk, norsk og matematikk er de viktigste fagene i forhold til høyere utdanning. Fag som ikke er viet stor plass i yrkesfaglige programmer.

– Ved å si at yrkesfaglig utdanning er like bra som allmenn, fører vi studentene bak lyset. De vil tro at en yrkesfaglig bakgrunn er like bra som en allmennfaglig når de skal ta fatt på studiene, sier hun.

IB-studenter flinkest

Studenter med bakgrunn fra IB (International Baccalaureate) kommer best ut av ex.phil.-undersøkelsen. Hele 80 prosent av «IB-studenter» som avla ex.phil.-eksamen våren 2003 bestod.

Ex.Phil våren 2003:

IB (International Baccalaureate):

% bestått av møtt: 82

LØP: (3- eller 4-årig løp med påbyggingsår)

% bestått av møtt: 39

RFA: (Reform 94, andre studieretninger som gir generell studiekompetanse)

% bestått av møtt: 42

ATA: (Allmenne fag, tradisjonell struktur)

% bestått av møtt: 67

Ronny Hansen og Kjersti Eckhoff, som går på medier og kommunikasjon ved Sogn videregående, forstår godt at elever fra allmennfaglig videregående stryker mindre enn andre på ex.phil.

– De lærer mer på allmenn. Vi har bare én modul matte, for eksempel, forklarer Eckhoff.

Elevene skylder på et sløvt allmennfaglig opplegg ved skolen, og frykter en hard overgang til akademia på Blindern.