Kun én kvinnelig professor ansatt i 2004

På tross av lovnad om bot og bedring viser nye tall at kun 1 av 10 av årets nytilsatte professorer ved UiO er kvinner.

Publisert

Universitas skrev i desember at Universitetet ansatte altfor få kvinner i professorstillinger. Samtidig som Universitetet har lovet bot og bedring i ny handlingsplan, viser tallene så langt i år at kun en av ti nytilsatte professorer er en kvinne.

Kan svinge

– Dette er bekymringsverdige tall. Jeg liker ikke denne utviklingen. Nå skal vi gå gjennom rekrutteringsmulighetene ved de ulike instituttene og finne ut hva tallene skyldes, sier Arild Underdal, rektor ved Universitetet i Oslo (UiO).

I fjor og hittil i år har det vært en klar nedgang i kvinnelige ansettelser.

– Dersom de ledige stillingene som utlyses er tilknyttet fagområder som generelt sett har få kvinnelige kandidater, kan dette raskt føre til store svingninger i prosentandel kvinner som ansettes, sier Underdal.

Om måltallene skal nås, forutsetter det en jevn rekruttering av kvinner på alle fagområder.

– Jeg blir skuffet om vi ikke klarer å oppfylle måltallene innen en toårsperiode, sier Underdal.

Røde varsellamper

Likestillingsrådgiver Lise Christensen deler Underdals bekymring.

– Dette er kjempeforuroligende. Selv om det ennå er tidlig i forhold til måltallene, bør det blinke røde varsellamper.

Hun håper prosessen med å ansvarliggjøre fakultetene vil få tallene til å bedre seg. I juni skal fakultetene levere sine forslag til tiltak.

Årets nyansettelser:

Professor I: 3 menn (Mål: 30 prosent kvinner)

Professor II: 3 menn, 1 kvinne (Mål: 25 prosent kvinner)

Faglige lederstillinger: 3 menn (Mål: 20 prosent kvinner)

(Mål for kvinneandel i parentes)