Håp for puben

Studenter har til nå samlet inn rundt 300 underskrifter mot at puben på Kringsjå nedlegges. SiO utelukker ikke at Puben kan drives videre.

PUB–AKSJON: Maren Sigfridstad, Kirsten Meadow og Maria Øderud Danielsen vil beholde puben på Kringsjå.

Universitas skrev i oktober at Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) hadde vedtatt å legge ned puben på Kringsjå fordi den hadde gått 600 000 kroner i underskudd. SiO Boligdivisjonen har nå gjennomført en spørreundersøkelse blant kringsjåbeboerne for blant annet å finne ut hva publokalene skal brukes til.

Samtidig har kringsjåbeboer Maria Øderud Danielsen og hennes venninner startet underskriftskampanje mot at puben legges ned.

– Noe måtte gjøres, det ville være veldig synd for miljøet på Kringsjå om puben legges ned, sier Danielsen.

Om en stund skal de sende underskriftene til SiO sammen med et brev med en bønn om ikke å legge ned puben.

– Denne puben må da kunne drives i pluss, så mange studenter som det bor på Kringsjå. Studentkafeene gjorde en altfor dårlig jobb med å markedsføre puben, sier Danielsen.

Nytt liv på puben?

Blant alternativene som luftes i spørreundersøkelsen er kafé med eller uten salg av alkohol, filmlokale og musikkøvingslokale. Et av alternativene er å fortsette driften av puben. Informasjonsdirektør i SiO Christina Rolfheim Bye sier at puben kan drives videre hvis spørreundersøkelsen viser at det er grunnlag for det.

– Men det blir ikke aktuelt å drive puben videre med store underskudd, sier Rolfheim Bye.

Hun vil ikke kommentere underskriftskampanjen, siden SiO ennå ikke har mottatt underskriftene. I månedskiftet mars/april vedtar SiO hva lokalene skal brukes til. Puben holdes åpen inntil dette er avklart.