Vil ikke splitte arkeologi-institutt

Institutt for arkeologi, kunsthistorie og konservering (IAKK) føler seg overkjørt etter at arkeologi og kunsthistorie foreslås skilt.

## Antall institutter ved HF foreslås redusert fra 12 til 6. Målet er mer robuste og handlekraftige institutter, en mer effektiv administrasjon og en bedre organisering av forskningen.

## Etter at forslaget har vært ute på høring skal det behandles i fakultetsstyret 19. april og i universitetsstyret 8. juni. Endringene vil tre i kraft fra 1. januar 2005

I et forslag til ny instituttstruktur foreslås det at arkeologi flyttes sammen med historie på et nytt institutt. Målet er å styrke middelalderforskningen ved Universitetet, men IAKK er svært kritiske til forslaget.

– Her ved instituttet er mange ansatte både forbannet og oppgitt over måten fakultetet nekter å høre på våre synspunkter, sier IAKK-bestyrer Christopher Prescott, som også er tidligere prodekan ved Historisk-filosofisk fakultet (HF).

Han mener arkeologi er et kulturantropologisk fag og derfor bør gå sammen med kunsthistorie til Institutt for kulturstudier sammen med blant annet kulturhistorie og religionshistorie.

Fagutvalget på arkeologi deler Prescotts oppfatning.

– Det er ikke middelalderarkeologi men forhistorisk arkeologi som utgjør tyngdepunktet på faget vårt, og det er dette som blir etterspurt i arbeidslivet, sier fagutvalgsleder Hilde Sofie Frydenberg.

Hun frykter at avstanden mellom fagpersonell, administrasjon og studenter vil øke ved et stort Institutt for historiske studier.

– Dessuten er jeg redd for at trange budsjetter gjør at arkeologi nedprioriteres i forhold til historie.

Ikke alle til lags

Dekan ved HF, Bjarne Rogan er uenig i kritikken fra IAKK.

– Vårt mål er å skape et sterkt og slagkraftig middelaldermiljø ved Universitetet. Jeg kan ikke forstå hvorfor arkeologene ikke tar den kjempespennende utfordringen det er å samarbeide med historie om å styrke dette fagfeltet, siden de allerede i dag er tungt inne på middelalderforskning, sier Rogan.

Rogan er uenig i at prosjektgruppen ikke har lyttet til IAKK.

– Vi hører på alle, men i store omorganiseringer som denne kan vi ikke gjøre alle til lags, sier han.

Det reviderte forslaget til omorganisering av instituttet skal behandles i prosjektgruppen i dag, og skal ut på høring om et par dager.

Rogan mener generelt at motstanden mot instituttreformen virker større enn den i realiteten er, og lover at studentene ikke skal bli rammet av samlingen.