Studentforeningspamper

Publisert

USA: Presidentkamphanene George W. Bush og John F. Kerry kjenner hverandre fra studietiden, da de begge var medlemmer av den svært eksklusive Yale-studentforeningen Skull and Bones, skriver New York Times. Det hemmelige selskapet, som kun tar opp 15 medlemmer årlig, blant de beste og rikeste av Yales studenter, har en lang rekke politikere, næringslivstopper og CIA-sjefer i sine gamle medlemslister.

Ny kjønnskrangel

Danmark: Kvinnelige studenter erobrer de danske universitetene, melder Le Monde Diplomatique. 1/4 av studentene ved Danmarks Tekniske Universitet er nå kvinner, og på humanistiske fag ligger andelen på over 60%. Forfatter Bertill Nordahl mener studiemiljøet snevres inn av «private og mindre faglige verdier enn de mannlige». Likestillingsleder på Roskilde Universitetscenter Karen Sjørup mener forestillingen om at der kvinner kommer inn, forsvinner makten, bygger på at kvinner i motsetning til menn ikke tror de er Guds gave til menneskeheten.

Dyr leppepomade

Trondheim: NTNU har brukt anslagsvis 60 000 kroner på 4300 julekort med tilhørende leppepomader til nye studenter. Dessverre ble rundt halvparten enten sendt til feil adresse, eller ødelagt på veien på grunn av dårlig papir og lim på konvoluttene. 2000 leppepomader ligger nå stablet i kasser på Studentservice, skriver Under Dusken.

Norsk student drept

Storbritannia: En 21 år gammel norsk student ble lørdag truffet av et tog i Southampton. Det er ikke klart om studenten allerede var død da han ble overkjørt, men politiet ser på muligheten av at han ble drept av strøm før sammenstøtet med toget. Politiet leter nå etter en person som ble observert ved jernbanelinjen rundt ulykkestidspunktet, ifølge Dagsavisen og BBC.

Benekter sexpress

USA: Universitetspresident Elizabeth Hoffman ved Universitetet i Colorado benektet lørdag at universitetet brukte sex som lokkemiddel for å trekke til seg de beste studentfotballspillerne, melder Reuters. Bakgrunnen for kommentarene var at tre kvinner som sier de ble voldtatt på eller i etterkant av en rekrutteringsfest i 2001, nå har saksøkt universitetet. Saksøkerne hevder kvinner ved universitetet ble presset til å akseptere diskriminerende omgivelser.