POENGSANKERE: Karen Tømte (20) og Ingrid Sunde (22) har begge sanket poeng for HF–fakultetet.

Rekordlav strykprosent på ex.phil

Kvalitetsreformen en suksess på HF

HF-fakultetet kan høstsemesteret 2003 vise til lavere strykprosent, og enorm økning i antall studiepoeng.

Ferske tall fra HF-fakultetet viser at studiepoengproduksjonen ved fakultetet har økt hele 35 prosent fra høsten 2002 til høsten 2003. Samtidig med økte studiepoeng, viser HF-fakultetet også en nedgang fra 9,5 prosent stryk for våren 2003, til 6,1 prosent for høsten 2003.

– Dette er meget gledelig, og det er fristende å tilskrive økningen av studiepoeng, og nedgang i strykprosent til kvalitetsreformen, sier prodekan ved HF-fakultetet Tor Egil Førland.

Økning av studiepoeng gir penger rett i kassa for Universitetet. Dette fordi antall produserte studiepoeng er en direkte del av grunnlaget den statlige støtten til Universitetet beregnes av. Et overslag med forbehold viser omtrent ti millioner kroner mer i tilskudd.

– Disse pengene vil føre til økt kvalitet på studentoppfølging, og også bidra til å skjerme forskningstiden for de ansatte, sier Førland.

Større press

Karen Tømte (20) og Ingrid Sunde (22) er studenter ved HF-fakultetet, og er enige med Førland om at reformen fører til flere beståtte eksamener.

– Reformen har ført til større press på å gjøre ting, samtidig gir den tettere oppfølging, og mindre mulighet til å slippe unna, sier jentene.

De er allikevel ikke sikre på om de er fornøyd med reformen.

– Det er mindre tid til fordypning, og den er kanskje resultatorientert fordi det er økonomisk gunstig for Universitetet, sier Sunde.

Examen philosophicum kan vise til rekordlav strykprosent i fjor høst. Tidligere lå strykprosenten på mellom 30 og 40. Men den samlede karakterfordelingen for i høst viser at kun elleve prosent stryker. På seminarvarianten, som de fleste studentene velger, var det kun 1,2 prosent som strøk.

Fagrådsleder for ex.phil Kolbein Brede gir kvalitetsreformen kreditten for den lave strykeprosenten, men legger ikke skjul på at det har kostet krefter.

– Kvalitetsreformen har på grunn av den tette oppfølgingen drevet rovdrift på både lærere og studenter, men dette er utrolig gøy, og jeg vil takke alle studentene for et godt stykke utført arbeid, sier Brede.