Blair vant

Publisert

STORBRITANNIA:Den omstridte «skolepengeavstemningen» i det britiske parlamentet endte med seier for Tony Blairs regjering, med 316 mot 311 stemmer. En samlet opposisjon stemte mot forslaget, men opprøret innad i Blairs parti ble svekket etter at en av frontfigurene, den tidligere landbruksministeren Nick Brown, i tolvte time bestemte seg for likevel å støtte regjeringens omstridte vedtaksforslag.

Samskipnadssjef svindeltatt

TROMSØ: Direktøren for Studentsamskipnaden i Tromsø (SiTø) ble mandag pågrepet på sitt kontor, siktet for dokumentfalsk og økonomisk utroskap, melder NRK Troms. Direktøren ble anmeldt av SiTø-styret etter at samskipnadens økonomimedarbeidere oppdaget forholdene, som blant annet dreide seg om underslag av et sekssifret beløp. Styreleder Ben Schei sier det er vanskelig å si hva slags konsekvenser underslaget vil få for SiTø.

Studielånseksplosjon

INDIA: De offentlige bankene i India rapporterer at antallet personlige studielån har økt med over 400 prosent i løpet av de siste fem årene, skriver The Times of India. Ifølge S.K. Mukherjee i Bank of India er hovedårsakene sannsynligvis veksten i ingeniør- og utenlandsstudier. Samtidig blir det indiske samfunnet stadig mer opptatt av problemet med hjerneflukt til utlandet etter endt studieløp.

Døgnåpent universitet

TRONDHEIM: NTNU er stadig plaget av uteliggere som gjemmer seg bort i kroker og ganger og overnatter i universitetets bygninger, ifølge Under Dusken. Den offentlige åpningstiden ved universitetet er fra syv om morgenen til åtte om kvelden, men det er vanskelig å få oversikt over krokene og finne overnattingsgjestene.

– Noen av gjengangerne påstår at de er studenter og skal ta eksamen, forteller major Ingrid Olsen i Frelsesarmeen i Trondheim.

Prostitusjon mot skolepenger

ENGLAND: Bristolstudenten Rosie Reed (18) planlegger å auksjonere bort dyden sin for å finansiere studiene, melder BBC News. Hun ble opprinnelig tilbudt 10 000 pund gjennom auksjonsnettstedet Ebay. Nettstedet har senere trukket auksjonen, men Reed hevder hun fortsatt vil gjennomføre. President Can Okar i Bristols studentunion beskriver Reeds aksjon som «et glimrende stunt, men det er et alvorlig tema og hun setter et dårlig eksempel for andre studenter».