Skandaløs inngangsbru

Rektor Kaare Norum krever ny gangbru, et utbedret stasjonsområde og et nytt navn på Blindern t-banestasjon. Oslo sporveier ber rektor spytte i penger selv.

Publisert

– For ett og et halvt år siden hadde jeg en samtale med sporveisdirektør Trond Bjørgan og ble lovet ny bro over skinnegangene. Men som man ser er ingenting gjort, sukker Kaare Norum, og ser utover en av Oslo sporveiers største t-banestasjoner.

– Blindern t-banestasjon ser ikke ut og navnet holder ikke mål, mener rektor Kaare Norum. En stygg gangbro og et like stygt stasjonsområde irriterer rektor som nå krever at Oslo sporveier rydder opp.

Skandaløst

– Sporveisdirektøren så jo også det skandaløse i at en såpass viktig institusjon som Universitetet i Oslo må ta i mot sine studenter og gjester via en så skjemmende inngangsport, sier Norum.

Før Sporveien ville ta fatt på noe som helst var kravet at garasjene som bygges ved t-banen måtte ferdigstilles. Disse er nå i en sluttprosess, men det er lite som tyder på at noen ombygging av Blindern t-banestasjon er på trappene.

– Mener du at en ny bro bør prioriteres foran for eksempel en sporveisrabatt for studenter?

– Dette her er ikke noe enten eller. Estetikken her er viktig for at vi skal få et helhetlig og pent universitetsområde. Innenfor Oslo sporveier sitt budsjett for oppussing av stasjonsområder, burde Universitetet hatt høy priorietet, mener Norum.

Norum stasjon?

– Om rektor Kaare Norum kan spytte i penger til en ny stasjon på Blindern så gjerne for oss, men slik vi ser det i dag er det viktigere å bruke penger på nytt basismateriell, sier markedssjefen for t-bane i Oslo sporveier, Jan Erik Ruud Olsen.

Når vil en slik ombygging eventuellt kunne starte?

– Det er ikke bestemt, men det vil i alle fall ikke skje noe i løpet av 2001, mener Ruud Olsen, selv om et nytt stasjonsområde er ferdig tegnet.

Men Norum gir seg ikke med det. Norum vil også ha nytt navn på det som i dag heter Blindern t-banestasjon; et navn som i følge Norum mangler den nødvendige forbindelsen til Universitetet.

– Det er viktig å få et navn som på samme måte som for eksempel Nationaltheateret stasjon vil kunne knytte sammen stasjonen og kulturinstitusjonen som Universitetet er, mener Kaare Norum.

– Hva om vi kaller stasjonen for Norum Stasjon?

– He he ... Jeg slåss ikke for Norum, vet du, jeg slåss for Universitetet, sier Norum.

Navneendring

Å bytte navn på stasjonen kan derimot Oslo sporveier være mer behjelpelige med.

– Dette er en besluttning som må taes av trafikkstaben, men i løpet av et halvt år skal dette kunne være mulig å gjennomføre, sier Ruud Olsen og legger til at det mest sannsynlige navnet vil bli Blindern Universitetet.

– Det viktige er å ta med «Universitetet», så dette forslaget er jeg fornøyd med. Med dette vil navnet vårt kunne stå på skilt og t-baner over hele Oslo, sier rektor Kaare Norum.