Narkoman i gapestokk på medisin

En narkoman har i flere dager vært etterlyst med fullt navn og bilde på Domus Medica. Ulovlig offentlig uthengning og straffbart, fastslår politiet.

Publisert

– Veldig beklagelig! Dette burde ikke ha skjedd, sier områdesjef for teknisk avdeling, Per Kristiansen.

Da Universitas gjorde ham oppmerksom på plakaten som hang på Institutt for ernæring, tok han øyeblikkelig affære og rev den ned.

Områdesjefen forklarer at bildet var ment som intern informasjon til de ansatte, og at det ikke var meningen at opplysningene skulle distribueres. Plakatene var utstyrt med fullt navn, politibilde og detaljert signalement av mannen. Han beskrives blant annet som narkoman og kriminell.

Observert

Kristiansen forteller at en medisinstudent på kveldstid for om lag 14 dager siden observerte en mistenkelig person i bygningen. Tidligere har en navngitt person forsøkt å stjele verdisaker som filmfremvisere og datautstyr fra ZEB-bygget på nedre del av Blindern-området. Vaktsentralen ved Universitetet var derfor i besittelse av et bilde av denne personen, som medisinstudenten fikk se. Hun identifiserte mannen hun hadde sett som mannen på bildet.

– Dermed har noen funnet ut at de skulle henge opp disse plakatene for at andre skal være på vakt mot ham. Hvem som har gjort det vet jeg ikke, men det er ingen tvil om at dette må få etterspill, sier Kristiansen.

I første rekke vil han ta opp saken med teknisk avdeling sentralt. Han synes imidlertid det er vanskelig å si noe om hvilke reaksjoner som vil bli iverksatt overfor den eller de som har gjort dette.

Ulovlig

– Dette er i praksis offentlig uthengning og forbudt ved lov, opplyser Gyri Nergård, politikonstabel ved Majorstua politikammer.

Dersom saken blir anmeldt, vil en sannsynlig reaksjon være bøter eller forelegg. Nergård har ingen forklaring på hvordan bildet havnet hos vaktsentralen på Universitetet.

– Enten har det skjedd en glipp hos oss, eller så har denne personen vært etterlyst i mediene tidligere og bildet stammer derfra, sier hun og håper saken er ute av verden ettersom plakatene har blitt revet ned.

Informasjonssvikt

Områdesjef Kristiansen bekrefter at ingen av de ansatte som fikk utdelt plakaten fikk spesiell beskjed om å ikke offentliggjøre den.

– Man tror jo ikke at folk vil finne på noe sånt, og derfor var det ingen som tenkte på å gi restriksjoner angående plakaten, sier han.

Kristiansen mener at et heldig utfall av denne pinlige saken kan være at Universitetet får klare retningslinjer å forholde seg til dersom dilemmaet skulle dukke opp på nytt.

«Se opp! Politiet har tatt en person som heter (fullt navn), han er narkoman og er en kjenning av politiet. Han ble tatt på fersken i ZEB-bygget da han skrudde ned en filmfremviser. Denne personen er på frifot igjen. Han ble sist sett med en brun skinnransel. Kjennetegn (alder, hårfarge, høyde, Østlandsdialekt med mer). Hvis denne personen observeres følg etter og kontakt vaktsentralen/politiet hvis det ser ut som om han bærer på noe eller har noe i en sekk eller bag. Hvis han er på vei inn i et auditorium la han holde på slik at vi får noe på han.»