MISTENKSOMME: Medisinstudentene Thor Andreas Moeslinning og Espen Hope Nygaard mistenker sykehuset for å ha økonomiske motiver bak utkastelsen.

Fratas arbeids- og festlokale

Ullevål universitetsykehus vil leie ut studentpaviljongen. Nå raser medisinstudentene mot sykehusstyret.

Medisinstudentene mister nå sin tilgang på festlokaler, datamaskiner, lesesalsplasser og kollokvierom ved Ullevål universitetssykehus.

Styret beskylder studentene for hærverk, noe som også har medført ekstra renovasjonsutgifter for sykehuset.

I et brev til Medisinsk Studentutvalg (MSU) skriver Helge Kjersem, administrerende direktør for Ullevål Sykehus, at sykehuset «har ved flere anledninger vært kritiske overfor den måten paviljongbygningen er blitt styrt på,» og at beslutningen ble tatt etter møter med Det medisinske fakultet. I brevet står det også at «Vi er glade for at Det Medisinske Studentutvalg presiserer at de ikke finner hærverk med paviljongbygningen er akseptabelt». Verken Kjersem eller viseadministrerende direktør Erik Hope i sykehusstyret vil kommentere saken, men henviser til brevet.

Leies ut

Studentene liker dårlig at de mister paviljongen

– De tar på en måte arbeidsplassene våre. Vi har mye undervisning her på Ullevål, og det er det eneste stedet her med kollokvierom som er åpent etter kl.1530. Det er her vi gjør oppgaver og kollokvierer, sier medisinstudent Thor Andreas Moeslinning.

Det er planlagt å leie bort huset til en annen organisasjon.

– Man kan mistenke dem for å prioritere økonomiske incentiver fordi de tjener mer penger på å leie det ut enn å låne det bort. Det er sjelden de skifter lyspærer eller vasker her, sier en misfornøyd Espen Hope Nygaard, som også studerer medisin.

– Uerstattelig!

Leder for Medisinsk Studentutvalg, Petter Risøe, har tatt opp saken med sykehusstyret, men tror ikke det nytter.

– Jeg mener saksbehandlingen var uryddig. Det virket som beslutningen allerede var tatt, og studentene fikk først vite dette under en befaring med en potensiell leietager. Det er ikke bare på grunn av hærverk, styret prater også om bedre økonomi per kvadratmeter, sier Risøe.

MSU har fått løfte om et nytt tilbud for studentene av sykehusstyret, men er ikke fornøyd.

– Vi har kun blitt lovet dette muntlig, og er redd for at tilbudet blir svekket. Jeg tror ikke de klarer å oppfylle det på en tilsvarende god måte, legger Risøe til.