Ingen vil betale UB-taket

Publisert

Ingen har ennå tatt på seg å betale de 1,4 millioner kronene det kostet å sikre taket i Universitetsbiblioteket etter at plater falt ned i høst.

– Det er helt uaktuelt for Universitetet i Oslo (UiO) å betale for reparasjonene, siden bygget var nesten nytt, sier teknisk direktør ved UiO Frode Meinich.

Han håper og tror han får inn pengene uten å måtte gå til rettssak. Bygget sto ferdig i 1999.

Avdelingsdirektør i Statsbygg, Berit Skarholt, sier at saken er komplisert og har mange involverte, og at Statsbygg nå søker en avklaring. Hun vil ikke si om Statsbygg ønsker at UiO skal ta noen av kostnadene eller om alt skal fordeles mellom Statsbygg og entreprenør og underentreprenør. Både Skarholt og Meinich håper saken løses i løpet av et par måneder. Meinich vil ikke kreve at Statsbygg betaler UiO for tapt arbeidsfortjeneste og forsinket studieprogresjon, da han derved håper å få løst saken raskere.