Universitet gir tyver julestank

Publisert

USA: Universitetet i Minnesota ble i fjor frastjålet syv mindre trær, og fikk toppen hugget av enkelte av de største. I år har de sprayet jueltrærne sine med nærmere seks liter av det illeluktende sekretet stinkdyr bruker for å beskytte seg selv. – Ute i kulden forsvinner lukta ganske fort. Men hvis noen prøver å ta trærne med innomhus, vil de fort angre seg, sier en fornøyd vaktmester til nyhetstjenesten Ananova.

Kontroversielt dyreforsøk avlyst

USA: En student planla å slippe en mus fra nærmere ti meters høyde for å bevise sin egen teori om at musens relativt store kropp og lave vekt ville bremse den såpass at den overlevde. Studenten Sam Ward bestemte seg for å gjennomføre stuntet etter en opphetet pubdiskusjon med venner. Eksperimentet ble likevel avlyst, da Ward ble politianmeldt av noe mer skeptiske studenter.

Stigende studieavgifter stenger for studenter

SØR AFRIKA: Studieavgiften ved sør-afrikanske utdanningsinstitusjoner kommer antagelig antagelig til å stige markant til neste år. Dette til tross for at utdanningsminister Kader Asmal har advart mot å la avgiftene stige for fort. Ved de mest prestisjetunge institusjonene kan avgiftene stige med så mye som elleve prosent, og mange mener at dette gjør det enda vanskeligere for fattige å ta en utdanning.

Dyrt å være jusstudent?

Tromsø: Det kan bli svindyrt for jusstudenter i Tromsø å ta opp igjen eksamener for å forbedre karakterene, melder Utropia. Spørsmålet er om studentene som tar opp igjen eksamen skal regnes som privatister eller vanlige studenter. Fakultetsdirektør ved Jus i Tromsø, Olaug Husabø, påpeker at fakultetet i dag taper 150-200 000 kroner på studenter som tar opp igjen eksamen. – Det er problematisk hvis bare de med rike familier skal få muligheten til å ta eksamen på nytt, sier Anett Beatrix Osnes, styremedlem i Juridisk studentutvalg. 18. desember skal saken opp i Fakultetsstyret.