Vil hindre drapsdømte i å bli psykolog

Fanny Duckert ved Psykologisk institutt ønsker å nekte drapsdømte i å bli psykologer. Det kan hun ikke.

Publisert

– Den trippeldraps-dømte på Bredtvedt fengsel som vil bli psykolog må gjerne få lese psykologi, men jeg ville ikke brukt en profesjonsplass på henne, sier Instituttbestyrer ved Psykologi, Fanny Duckert.

Duckert har i dag ingen mulighet for å nekte straffdømte plass på profesjonsstudiet. Psykologisk institutt har flere ganger bedt departementet om tillatelse til å kreve vandelsattest fra sine studenter, uten å få det.

Også ved Utdanningsvitenskapelig fakultet (UV) vil man ha en skikkethetsvurdering av studentene. UV har nå sendt et brev til Utdanningsdepartementet der de ber om et møte for å diskutere hvordan en skikkethetsvurdering av studenter kan foregå. I brevet fra UV heter det at enkelte studenter i studietiden viser «personlighetstrekk som kan vise seg å være uheldig ute i arbeidslivet, uten at vi har muligheter for å gripe inn.»

– Vi får en sjelden gang tilbakemeldinger fra skoleverket om at vi har sluppet ut folk som kan være faglige sterke, men som ikke kan omgås barn og unge, sier Kjell Skogen, bestyrer ved Institutt for spesialpedagogikk.

Uheldige personlighetstrekk

– Tidligere hadde de fleste studentene en yrkesutdanning hvor de var skikkethetsvurdert før de kom til oss. Dette mangler i dag, siden vi stadig oftere tar inn studenter rett fra videregående skole, forklarer Skogen.

Han vil ikke si at dette er et problem for faget.

– Gruppen av unge studenter mangler sertifiseringen som andre har, men jeg tror ikke at vi dermed kan si at denne gruppen er mindre skikket enn andre.

Fagutvalget er positiv til skikkethetsvurdering så lenge den er basert på praksis.

– En vurdering bør baseres på tilbakemeldinger fra praksisperioden, sier Eli Holst, fra fagutvalget på pedagogikk. Hun er også leder for Pedagogikkstudentenes nasjonale fagråd.

– Praksisperioden kommer riktignok sent i studiet. Selvfølgelig er det ille å skulle få beskjed om at man er uegnet etter fire år med studier, men jeg mener likevel at dette er den beste måten å vurdere skikkethet på.