Økt valgdeltakelse

Omtrent hver tiende student ved UiO tok veien til urnene ved høstens Studentparlamentsvalg.

Totalt 11,2%

Medisinsk fakultet: 15,9 %

Odontologisk fakultet: 15,4 %

Teologisk fakultet 14,4 %

Samfunnsvitenskapelig fakultet 14,1 %

Juridisk fakultet 10,6 %

Matematisk og naturvitenskaplig fakultet 9,85 %

Historisk Filosofisk fakultet 8,2 %

De i alt syv fakultetene som holdt ordinært valg ved årets parlamentsvalg klarte å få 11,2 prosent av studentene til å avgi sin stemme. Nestleder i Studentparlamentet Magnus Kongslien Worren antar at dette er en økning på cirka én prosent. Den moderate økningen er gledelig, men likevel for lav, mener han.

– Vi er fornøyd med at valgdeltakelsen har gått opp fra tidligere år, men vi skulle jo gjerne sett at enda flere tok veien til valglokalene, sier han.

Drahjelp fra kvalitetsreformen

Worren utelukker ikke at kvalitetsreformen kan ha spilt positivt inn på oppslutningen rundt valget.

– Det kan jo hende at flere har stemt fordi flere befinner seg på campus ved dette valget, sier han.

Studentenes tilbøyelighet til å stemme har tydeligvis variert mellom de enkelte fakultetene. Ved Historisk-filosofisk fakultet var det intet mer enn 8,2 prosent som fant veien til urnene, mens valgdeltakelsen ved Medisinsk fakultet var på 15,9 prosent.