– Spre studentene

Internasjonale studenter får ikke velge bosted

Studenter på utvekslingsprogrammer ved Universitetet får ikke velge studentby selv. De fleste blir plassert på Kringsjå.

– Dette er uheldig for integreringen, sier president i International Student Union (ISU) Arlene Pearce, som mener at det bor for mange internasjonale studenter på Kringsjå.

30,6 prosent av studentene på Kringsjå har søkt fra utlandet, mot bare 12,8 prosent på Sogn.

– Det er vanskelig å lære norsk og bli kjent med den norske kulturen hvis alle på gangen også kommer fra utlandet, sier Pearce.

Krever valgfrihet

Pearce vil at de studentene som kommer på utvekslingsprogrammer, som for eksempel Norad og Kvoteprogrammet, skal få mulighet til selv å velge studentby, noe de nå ikke har.

Disse studentene får automatisk plass på Kringsjå eller Sogn fordi det er ledige møblerte og billige hybler der, informerer kommunikasjonssjef i Studentsamskipnaden i Oslo (SiO), Christina Rolfheim Bye. Siden det er flest ledige hybler på Kringsjå, kommer flest dit. Etter at studentene har flyttet inn på Kringsjå eller Sogn kan de søke seg over til en annen studentby. Pearce tror imidlertid det skal mye til å flytte når man først har slått seg ned et sted. Søkere i utlandet som reiser utenom programmene kan velge studentby selv.

– Disse studentene kommer fra forskjellige sosiale grupper, alle er ikke fattige, og mange kan ha lyst og råd til å bo et annet sted enn på Kringsjå, sier ISU-lederen.

Dårlig informasjon

Pearce er ikke fornøyd med informasjonen som gis de internasjonale studentene om muligheten til å flytte til andre studentbyer enn Kringsjå.

Rolfheim Bye mener informasjonen tilsvarer den de andre beboerne får, og at de internasjonale studentene i større grad enn de norske studentene bruker Internett for å orientere seg om boligtilbudet.

Pearce foreslår å gi SiOs beboere anledning til å velge om de vil bo på en «internasjonal gang» eller ikke. Slik kan SiO både tilfredsstille de som vil ha et svært internasjonalt miljø og de som ikke vil bo på ganger med bare internasjonale studenter.

Owusu mener SiO burde vurdere å kvotere inn utenlandske studenter på de billige hyblene som finnes ved andre studentbyer.

Utvekslingsstudent og Kringsjå-boer Frank Owusu fra Ghana mener det bor for mange internasjonale studenter på Kringsjå.

– Samskipnaden må spre studentene mellom studentbyene, sier han.