Vil ha stipend: Mastergradstudentene Thea Ottman og Hanne Bruvik mener at instituttene på bør videreføre stipendordningen for ikke–vestlige studier.

– UiO kan få svekket internasjonal profil

SV-fakultetet har avviklet stipendordning til masteroppgaver fra utviklingsland.

Til og med i fjor kunne mastergradsstudenter ved Samfunnsvitenskapelig fakultet (SV) søke fakultetet om stipend til feltarbeid i ikke-vestlige land. Nå har de 300 000 kronene blitt overført til instituttene som selv kan bestemme hvor de vil bruke pengene. Institutt for statsvitenskap har foreløpig ikke videreført stipendordningen. Førsteamanuensis Karin Dokken reagerer.

– Instituttet er tjent med å opprettholde kompetanse på ikke-vestlige land. Denne stipendavviklingen kan føre til en svekket internasjonal profil for UiO, sier Dokken.

Vil opprettholde ordningen

Bestyrer på Institutt for samfunnsgeografi Jan Hesselberg ønsker å fortsette med stipendordningen, men blir tildelt mindre penger enn de andre instituttene.

– Summen har blitt fordelt etter instituttstørrelse. Vi er et lite institutt, men har høy andel av studenter som tidligere har søkt disse stipendene, sier Hesselberg. Han ønsker at midlene blir øremerket til feltarbeid.

– Bør prioriteres

Hanne Bruvik (25) på samfunnsgeografi og Thea Ottmann (29) på statsvitenskap skal skrive masteroppgaver fra Afrika, og hadde regnet med å kunne søke på stipendet. De mener begge at instituttene burde opprettholde stipendordningen.

– Europastudiene har allerede bedre stipendordninger og utvekslingsavtaler. I dagens verdenssituasjon burde Universitetet prioritere tettere samarbeid med utdanningspartnere i sør, mener de.

Dekan ved SV Asbjørn Rødseth mener at instituttene selv vet hvor pengene kommer best til nytte, og vil derfor ikke øremerke midlene. Han ønsker heller ikke å prioritere institutter som tradisjonelt har brukt feltarbeid som metode fordi det etter hvert har blitt mer vanlig å reise ut fra flere institutter