Trangt: Det er fremdeles ikke så god plass i gangen hos Hanne Christine Akselsen og familien.

Sko til besvær på Sogn

Beboere ved familieboligene på Sogn studentby våknet opp til illsinte ringeklokker og bortførte sko mandag morgen 3. november.

Nå er beboerne mektig irritert over at Samskipnaden har fratatt dem alle skoene som sto på gangen, og over å ha fått beskjed om at hvis de ville ha dem tilbake, måtte de pent betale 300 kroner.

– Sønnen min måtte gå i gummistøvler den dagen, så jeg er glad det ikke ble væromslag, sier beboer Hanne Kristine Akselsen.

Alle boligene ved Sogn studentby har brannsikringsregler som sier at det ikke skal settes uvedkommende ting ute i gangen, og Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) arrangerte et møte med beboerne i forkant av skoflyttingen for å få folk til å følge opp reglene. Men Akselsen forteller at reglene ikke har vært i bruk ved familieboligene på lenge, og reagerer på måten SiO har fulgt opp saken på.

Må agere

Kommunikasjonssjef i SiO Christina Rolfheim Bye forstår at det kan være lite hyggelig at folk kommer og tar tingene dine tidlig en morgen, men hun kan ikke se hvordan saken ellers kunne vært behandlet.

– På et eller annet tidspunkt må man agere. Fra 80 husstander var det seks personer som møtte opp på møtet. Vi er enige i at det kan ha oppstått litt utydelighet med hensyn til dette med skoene, men derfor var det heller ingen som ble tvunget til å betale for å hente dem ut, sier Rolfheim Bye.