Krass Ryssdal-kritikk

Ryssdal-utvalget fikk så hatten passet av deltakerne på Norsk Forskerforbunds seminar tirsdag.

*Ryssdal–utvalgets innstilling *

– De statlige universitetene og høgskolene omdannes til selveiende institusjoner.

– Eksterne medlemmer skal utgjøre flertallet i institusjonens øverste organ, styret.

– Rektor ansettes av styret, men skal hentes eksternt fra, altså ikke komme fra universitetets egne ansatte.

– Tiden er kommet for å snakke med store bokstaver, sa professor ved Universitetet i Bergen, Narve Bjørgo

– Universitetene kan ikke få konkurrere hverandre i hjel, advarte han den fullsatte salen på Hotel Bristol.

Ryssdal-utvalget vil styrke de enkelte institusjonenes mulighet til å handle strategisk, noe som ifølge Bjørgo vil svekke muligheten for en overordnet nasjonal styring.

Han påpekte videre at en organisatorisk fristilling av universitetene, slik flertallet i Ryssdal-utvalget går inn for, bryter med den sterke tradisjonen Norge for å bruke universitetene i et nasjonsbyggingsprosjekt.

Fiasko i Danmark

Et like kritisk innlegg kom fra lektor Leif Søndergaard fra Dansk Magisterforening. Danmark iverksatte 1. juli i år en universitetsreform som ligner på det flertallet i Ryssdal-utvalget går inn for. Som et prøveprosjekt har imidlertid Danmarks tekniske universitet siden 2000 vært styrt etter disse prinsippene, og Søndergaard presenterte de negative erfaringene derfra.

– Unviersitetet sliter med stor gjeld, og får ikke tatt opp lån fordi det av bankene ikke blir ansett som kredittverdig, sa Søndergaard.

I tillegg til det økonomiske underskuddet fremhevet han også det demokratiske: Det eksterne flertallet i styret gjør at kommunikasjonen mellom de ansatte og styret blir vanskeligere. Istedenfor å høre på folk med faglig innsikt ansetter styret teknokrater, sa Søndergård.