Merksnodig boktyveri i Bergen

BERGEN: En kresen og intellektuell boktyv har vært på ferde i Bergen. For et par uker siden forsvant over 50 pensumbøker fra en mastergradslesesal. – Rart at tyvene ikke tok ting som er lettere omsettelige enn pensumbøker, sier adm.org.-studenten Eli Kristine Korsmo til Studvest. Også tyvenes «rettferdighetssans» overrasker henne. Det ble nemlig tatt noen bøker fra mange studenter, i stedet for mange bøker fra noen. Bøkene ble på toppen av det hele levert tilbake i forrige uke, fulgt av en anonym lapp som forklarte at de hadde blitt funnet på dametoalettet.

Universitet samarbeider med Napster

USA: Universitetet i Rochester vurderer å inngå en samarbeidsavtale med en fildelingstjeneste som for eksempel Napster, slik at deres studenter lovlig kan laste ned musikk fra nettet. Ordningen kan være på plass allerede neste semester. – Enkelte av våre studenter står i fare for å bli saksøkt. Vi vil gjerne gjøre det vi kan for å unngå at våre studenter driver med ulovlig nedlasting, forklarer en talsmann for universitetet til News Now.

Ex.phil.-opprør

STAVANGER: Nærmere 50 studenter ved Høgskolen i Stavanger har skrevet under på en kampanje mot det de synes er en kaotisk organisering av ex.phil.-undervisningen. – Hele tiden har det vært ting som ikke fungerer, sier student Svanhild Hestnes til Hugin. Motstridende meldinger om hvorvidt de skal ha muntlig eksamen, hvilke bøker som er pensum og hvilke tema som skal tas opp ble til slutt for mye for studentene.

Utveksling mellom Sri Lanka og USA

SRI LANKA: En samarbeidsavtale er inngått mellom American national College (ANC) på Sri Lanka og University of Northwood I Michigan, USA. Sunday Observer melder at avtalen gjør det lettere og billigere for studenter fra Sri Lanka som ønsker å studere økonomi i USA. Tidligere har de måttet ordne alt fra betaling til visum selv, nå er det mulig med en utvekslingsavtale mellom de to universitetene.

Falsk fargerikdom

USA:Universitetet i Wisconsin ville så gjerne at de kunne illustrere sitt fargerike felleskap i en brosjyre. Men etter at de pr-ansvarlige hadde brukt hele sommeren på å lete etter brukbare bilder uten å finne noen, endte de med å manipulere inn den afro-amerikanske studenten Diallo Shabazz i et bilde som ellers besto av hvite fotballfans. Manipulasjonen ble avslørt, og CNN melder at de skyldige har beklaget seg overfor både universitetet og Shabazz.