Kvekker til: Med andenebb og klør vil Ragnhild Hutchinson og Marte Jørgensen demonstrere mot regjeringens forslag til statsbudsjett.

Kvekk mot ny stipendordning

Iført andedrakt og med kvekkende allsang ønsker aksjonsgruppen Operasjon kvakk å markere sin motstand mot regjeringens forslag til studiefinansiering.

– Å gjøre hele stipendandelen om til lån, dersom studenter ikke består eller avlegger eksamen, vil sette det norske studiefinansieringssystemet flere tiår tilbake, sier Ragnhild Hutchison.

Hun er en av tre ildsjeler bak aksjonsgruppen som ønsker å markere at regjeringens tidligere løfter har vært lite annet enn tomprat og kvekk

Full revers

Regjeringen handler nå stikk i strid med det som inntil nå har vært deres vedtatte standpunkt til studiefinansiering.

– Dette er et svik mot studentene, som vil undergrave prinsippene om lik rett og bred rekruttering til høyere utdanning. For mange kan det rett og slett bli for risikabelt å ta opp studielån, sier hun.

Frosker vil ikke alltid hoppe

Hutchison påpeker at mange uforutsigbare omstendigheter kan forsinke studieforløpet.

– En bekjent av meg skrev oppgave om hvor langt en frosk var villig til å hoppe for å få seg et ligg. To svært tørre somre gjorde ham to år forsinket, fordi frosker ikke hopper som de skal når det er tørt, sier hun.

Hutchinson oppfordrer derfor alle studenter å møte opp på regjeringsplassen mandag 17. november kl 13 for et samlet oppkvekk mot regjeringen.

For mer info se folk.uio.no/ragnhihu