REAGERER:Øyvind Marstein er kritisk til at HF–ledelsen ikke anerkjenner Humanistisk Prosjektsemester.

50 prosent færre søkere til prosjektsemester

Universitetets arbeidslivssatsning halter. Både Humanistisk prosjektsemester og Prosjektforum ved SV-fakultetet opplever en drastisk reduksjon i antall søkere.

Innen utløp av den opprinnelige søknadsfristen, hadde Humanistisk prosjektsemester (HumPro) bare fått inn 36 søknader. Det normale er rundt 70. Nå er søknadsfristen utsatt fra 1. til 14. november for at en skal få flere kvalifiserte søkere.

Også på Prosjektforum ved Samfunnsvitenskapelig fakultet (SV) har søknadstallene falt fra 116 søkere høsten 2001 til 72 denne høsten.

– UiO skyter seg selv i foten hvis de lar prosjektsemesteret dø en stille død, sier tidligere student på HumPro Øyvind Marstein.

Både HumPro ved Historisk-filosofisk fakultet (HF) og Prosjektforum ved SV er arbeidslivsrettede studier der studentene får en oppgave av en oppdragsgiver.

Marstein mener at årsaken til at søknadsmengden har falt, er at studiet etter innføringen av reformen bare kan tas som frie studiepoeng.

– Det betyr i praksis at HF-ledelsen ikke anerkjenner kurset som faglig relevant. Jeg mener at HumPro er utrolig relevant, og det burde godkjennes som både fordypnings- og linjefag på bachelorstudiet, sier Marstein.

Nå har han startet en underskriftskampanje for å redde studiet.

Tor Egil Førland, studiedekan ved HF, tror også at fallet i antall søkere skyldes reformen.

– Det har blitt vanskeligere for studentene å finne plass for både den nødvendige faglige fordypningen og HumPro etter at vi la om til 3-årig bachelorprogram, sier han.

HF-ledelsen skal i neste uke ha et møte der de ser hvilke tiltak som kan høyne interessen neste år.