– Prioriter norske medisinstudenter

– Kutt støtten til medisinstudenter i utlandet. Det vil løse problemet med for få turnusplasser, mener Norske medisinstudenters forening.

Publisert

– Man bør kutte gebyrstipend til nye medisinstudenter i utlandet til man har fått turnusordningen under kontroll, sier medisinstudent og styremedlem i Norske medisinstudenters forening (NMF) Ragnhild Støen.

Ewa Gawecka, medisinstudent ved Leeds University i England, sier NMFs utspill skaper panikk blant utenlandsstudentene.

– Vi som studerer i utlandet ble først sett på som en ressurs. Nå er vi plutselig en belastning, sier hun.

Gawecka mener utspillet fra de norske medisinstudentene kun bidrar til å skade det kollektive samholdet studentene i mellom.

– Som studenter i utlandet får vi innblikk i mye relevant forskning som ikke finnes i Norge. Det bør NMF innse, sier Gawecka.

Bør kartlegge behov

NMF får imidlertid støtte fra presidenten i Den norske lægeforening Hans Petter Aarseth.

– Helsedepartementet må finne ut hvor mange nye leger dette landet trenger i fremtiden, og deretter reflektere over om det er holdbart å bruke offentlige midler til å utdanne leger i utlandet som vi ikke har behov for, sier Aarseth.

Eirik Bogsnes president i ANSA, organisasjonen for utenlandsstudenter, mener derimot at de norske medisinstudentene angriper problemet i feil ende.

– Når det gjelder turnusproblematikken er det ikke holdbart å prioritere og rangere studentene. Både utenlandsstudenter og norske medisinstudenter får støtte fra den norske stat, sier Bogsnes. Han mener det er uholdbart at NMF, som har en tredjedel av medlemmene sine i utlandet, går inn for å fjerne utenlandsstudentene.

Begrens studieplassene

I år fikk alle de omlag 350 uteksaminerte medisinstudentene turnusplass. I 2004 vil behovet være omlag 790 turnusplasser. NMF mener derfor at man ikke bør opprette flere studieplasser ved medisin.

– Det er helt klart at man ikke kan pøse ut med kandidater så lenge det ikke finnes turnusplasser, sier styremedlem Støen.

– Hva med legemangelen i Norge?

– At det er legemangel i Norge er det ikke bred enighet om. Dessuten får man ikke gjort noe med en legemangelen før studentene har fått sin turnustjeneste, sier Støen.

Ingen løsning

På oppfordring fra medisinstudentene har Helsedepartementet laget en rapport som skal resultere i nye retningslinjer for turnusordningen i Norge. NMF skriver nå sitt høringsutkast som skal leveres om to uker. De mener rapporten ikke løser noen av problemene.

Denne uken vil Norgesnettrådet, som er Utdanningsdepartementes

rådgivende organ, diskutere om det bør utdannes flere medisinske kandidater.

KUTT GEBYRSTIPENDET: Medisinstudent og styremedlem i Norske Medisinstudenters Forening Ragnhild Støen mener norske medisinstudenter bør prioriteres.