Bekymret: Leder for Kripos' identifiseringsgruppe Torleiv Rognum mener det uklare ansvarsforholdet for rettslige obduksjoner og identifiseringsarbeid setter nasjonal kriseberedskap i fare.

UiO nedprioriterer obduksjoner av lik

Universitetets nedprioritering av rettslige obduksjoner setter nasjonal kriseberedskap i fare, mener Torleiv Rognum, leder for Kripos' identifiseringsgruppe.

Som en enhet underlagt Det medisinske fakultetet ved Universitetet i Oslo (UiO), utfører Rettsmedisinsk institutt (RMI) tradisjonelle akademiske oppgaver som undervisning, forskning og formidling. Men i tillegg til dette har de også ansvaret for å utføre obduksjoner og identifiseringsarbeid etter oppdrag fra politiet. Det er ikke en prioritert oppgave.

– Obduksjoner for politiet er en viktig samfunnsoppgave, men ikke en prioritert oppgave for Universitetet, sier fakultetsdirektør ved Det medisinske fakultetet ved UiO Bjørn Hol.

Uforsvarlige forhold

Professor ved RMI og leder for Kripos\' identifiseringsgruppe Torleiv Rognum har i lengre tid påpekt at den mangelfulle kapasiteten ved instituttets obduksjonssaler på Rikshospitalet er en fare for nasjonal kriseberedskap.

– Lokalene utgjør omtrent halvparten av de vi disponerte på det gamle Rikshospitalet, og gjør selv det daglige arbeidet vanskelig. Jeg tør ikke tenke på vi skulle gjort hvis en større ulykke skulle inntreffe på Østlandet, sier han.

Pulverisert ansvar

Rognum føler at ansvaret for denne virksomheten faller mellom flere stoler, og har forståelse for at den ikke inngår naturlig under Universitetets prioriterte oppgaver. Både han og fakultetsdirektør Hol er enige i at det nåværende ansvarsforholdet bør vurderes på nytt.

Rognum hadde gjerne sett for seg at det arbeidet som gjøres etter oppdrag fra politiet ble organisert som en egen enhet med en egen post på statsbudsjettet.

Hans forslag er en av mange alternativ som nå drøftes i en arbeidsgruppe, sammensatt av representanter fra politiet, Justisdepartementet, Utdannings- og forskningsdepartementet og universitetene i Oslo og Bergen.

Per Eivind Jenssen, leder for dette utvalget, ville ikke gi noen ytterligere kommentarer enn at arbeidsgruppens konklusjon vil dukke opp en gang før nyttår.