Roll-Royce til universitetene

Publisert

ENGLAND: Rolls-Royce har fått svimlende £17,3 millioner av staten for å drive med forskning som kan forbedre ytelsen til flymotorer. Forskningen skal i hovedsak foregå ved universitetene i Cambridge, Durham, Loughborough, Nottingham og Oxford. – Dette er godt nytt for britiske luftfart, Rolls-Royce og de ansatte, samt universitetene, sier Industriminister Jacqui Smith til Ananova.

Menn uønsket

ENGLAND: Studenter i Oxford og Cambridge har satt i gang en kampanje for å beholde de av lærestedene som er forbeholdt kvinner. Det finnes tre slike college i Cambridge og ett i Oxford. De som organiserer kampanjen forklarer engasjementet med at slike steder tiltrekker seg søkere fra et bredere felt av folket enn de skolene hvor både kvinner og menn kan gå. – Det var etableringen av kvinneuniversiteter som først gjorde det mulig for kvinner å studere i dette landet, og bare deres forsatte eksistens kan forsikre om at alle kvinner får studere der de ønsker, sier Jo Read, talskvinne for Cambridge University Student\'s Union til Ananova.

Studentvalg skaper frykt

BANGLADESH: Stemningen ved Pabna Edward College ble mildt sagt anstrengt da opptellingen etter valget til studentparlamentet ble vedtatt utsatt, melder Bangladesh Independent. Selve valget ble holdt sist torsdag. Neste morgen bestemte annullerte valgkomiteen valget og utsatte nyvalg på ubestemt tid, på grunn av anklager om valgfusk. Dette provoserte representanter for de tre studentorganisasjonene kraftig, og resultatet er et college i opprør. Rektor og enkelte forelesere har blitt overfalt, og mange studenter har forlatt sine boliger på campus i frykt for flere reaksjoner.

Stor demonstrasjon

ENGLAND: Sist fredag demonstrerte flere hundre studenter mot den britiske regjeringens foreslåtte økning i skolepenger. Demonstrasjonen ble holdt på University of East Anglia i Norwich, hvor utdanningsminister Charles Clarke hører hjemme. En talsmann for demonstrantene sier til Ananova at de hadde håpet på mer enn tusen demonstrerende, men mener at budskapet like fullt burde være klart og tydelig for både Mr. Clark og regjeringen.