FRUSTRERT: Andreas Haugaard måtte vente seks ganger så lenge som det er lovlig på å få svar på klagen.

Ventet tre og en halv måned på sensur

Etter tre og en halv måned fikk Andreas Haugaard svar på klage på eksamenskarakteren. Det er en halv måneds forverring fra i fjor høst.

Ifølge Universitets- og høgskoleloven skal sensur, også på klager, falle innen tre uker. Universitas skrev i fjor høst om psykologistudentene på grunnfag som måtte vente i tre måneder på å få ny sensur. Sist tirsdag fikk Andreas Haugaard sensuren han hadde ventet på siden juni.

I midten av juli fikk han beskjed om at klagen var mottatt, og at han på grunn av ferieavvikling skulle få sensuren i slutten av august. Da han ikke hadde hørt noe i løpet av august ringte han instituttet og fikk beskjed om at de på grunn av kvalitetsreformen ikke ble ferdig før 15. september. 15 september skjedde ingenting, og han fikk da høre av en medstudent som hadde forhørt seg at sensuren igjen var utsatt på grunn av høstferie.

– Dette er veldig frustrerende. Jeg burde iallfall fått beskjed om forsinkelsene, så hadde jeg sluppet å gå å lure på hva som skjedde, sier Haugaard.

Tar kritikk

I fjor høst lovte instituttet bot og bedring, et løfte som tydeligvis ikke er overholdt. Assisterende fakultetsdirektør Johannes Falk Paulsen ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet tar kritikk på vegne av instituttet.

– Dette er sterkt beklagelig. Fakultetet vil nå sammen med instituttet se på hva som må gjøres, og om nødvendig sette sterkere tiltak i bruk, sier Paulsen.

– Hvordan skal studentene kunne stole på at dere gjør noe med dette når det samme løftet ble gitt i fjor?

– Jeg ser at vi har et troverdighetsproblem, men jeg tror studentene har tro på at vi klarer å løse dette.

Meningsløst å klage

Hendelsen vekker også sterke reaksjoner i fagutvalget.

– Dette vitner om at Psykologisk institutt ikke tar studentenes situasjon på alvor, sier Ole Christer Holager Lund, presseansvarlig i Psykologisk fagutvalg.

Han mener en så sen behandling gjør det meningsløst å klage, ettersom studentene ikke har fått svar før etter eksamensoppmelding.

Det lyktes ikke Universitas å finne antallet som klaget til denne eksamenen, men det var 637 som møtte til eksamen. Universitas kjenner til fire andre studenter som har ventet like lenge som Haugaard.

Ole Christer Holager Lund, Psykologisk fagutvalg