Uhygienisk studentbutikk

Dagligvarebutikken på Sogn studentby kan bli stengt av Næringsmiddeltilsynet på grunn av dårlig hygiene.

Publisert

Ferskvarer ligger over datostemplingen. Temperaturen i kjøleskapet er for høy og oppvaskvannet i fast-food-avdelingen er for kaldt. Renholdet er ikke godt nok, særlig er enkelte kjøleskap ikke vasket skikkelig. Butikken har heller ikke god nok internkontroll konstaterer Næringsmiddeltilsynet i Oslo etter en inspeksjon mandag 5. februar.

– Butikken har fått frist til 12. februar med å bedre forholdene. Hvis dette ikke oppfylles vil driftstillatelsen til butikken bli inndratt, sier Reidar Skjellkvåle som er byveterinær og leder av Næringsmiddeltilsynet i Oslo.

Det er gitt pålegg om utbedring ved en rekke tidligere inspeksjoner, uten at dette er blitt fulgt tilstrekkelig opp. Under en inspeksjon denne uken var mange feil utbedret, men flere gjenstår, ifølge byveterinæren.

Rotte i butikken

Ahmad Rana, fungerende daglig leder i butikken, mener at Næringsmiddeltilsynet overreagerer.

– Vi gjør vårt beste for å følge opp, men det vil alltid være noe som glipper unna. Slik er det i alle butikker. Regelverket er veldig komplisert, mener Rana. Han sier at ferskvarene sjekkes for dato hver dag. Rana bekrefter at det har vært problemer med kjølingen, men hevder at dette nå skal være ordnet.

Thomas Alexander Ege, som bor på Sogn sier at han nylig så en rotte inne i butikken. Rotten ble avlivet av personalet og brakt ut. Ahmad Rana bekrefter at de har hatt en rotte inne i butikken, men sier at den hadde kommet inn gjennom hoveddøra, som stod åpen fordi det var fint vær. Ege hevder imidlertid at det var kaldt og at døren var lukket. Næringsmiddeltilsynet har ikke funnet spor av rotter i lokalene.

Delte meninger

Butikken omtales av studenter som skitten og dyr. Enkelte kaller den «Sogn Blodpris».

– Første gang jeg handlet der fikk jeg varer som var gått ut på dato. Siden sjekker jeg alltid før jeg kjøper. Butikken er dessuten ganske dyr, sier geologistudent Tore Joranger.

Frukt- og grønt avdelingen får også sitt pass påskrevet.

– Gush, de champignonene jeg så der en gang, sier realfagstudent Solveig Aamodt.

Andre studenter er mer positive og fremhever søndagsåpent og hyggelig betjening på plussiden. Dersom butikken stenges, vil de 1600 beboerne ved Sogn studentby miste sin lokalbutikk.