Førsteårsstudenter skal prioriteres

Førsteårsstudenter ved Universitetet i Oslo skal prioriteres ved høstens tildeling av studentboliger.

Publisert

– Tanken er at unge studenter som kommer fra områder utenfor Oslo og Akershus skal kunne tilbys boliger ved semesterstart, opplyser avdelingsdirektør Torild Johansson ved Universitetet til Universitas.

Satsningen bygger på en konkret henvendelse fra universitetsledelsen til boligdivisjonen i Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) om muligheten for å kunne garantere nye studenter ved Universitetet et sted å bo. Arbeidsutvalget i Studentparlamentet har nå gitt den nye prøveordningen klarsignal.

– Tiltaket kan oppleves som kontroversielt, ettersom det innebærer en prioritering av en gruppe studenter framfor en annen. Hovedinntrykket er likevel at dette er en svært positiv satsning. Vi vet at det er stort frafall blant nye studenter på grunn av boligsituasjonen, og vi håper dette kan bidra til å forenkle situasjonen, sier Anne Berit Grøtterud.

Uklart omfang

Foreløpig er det ikke avgjort hvor stort omfang den nye ordningen vil få. For å kunne garantere nye studenter et boligtilbud ved semesterstart planlegger SiO å fristille hybler som blir ledige fra mai og utover. Dermed må Universitetet betale husleie for en rekke tomme hybler i sommerferien, og omfanget vil bli bestemt av hvor store husleieutgifter Universitetet er villige til å ha på tomme hybler.

Det er også uklart hvordan den praktiske tildelingen av boliger vil skje, men kriteriene for tildeling er fastlagt: Søkeren må være under 21 år, komme fra andre deler av landet enn Oslo og Akershus og dessuten være tildelt plass ved et av fakultetene. Boligdivisjonen ved SiO vil så langt som mulig begrense ulempene for andre boligsøkende i perioden.