PROTEST: Psykologistudentene demonstrerte rett utenfor det ekstraordinære instituttstyremøtet på tirsdag. Deres motstand mot loddtrekning ble ikke tatt til følge.

Demonstrerte mot loddtrekning

Trass iherdige protester fra psykologistudentene, vedtok instituttstyret på psykologi i går å bruke loddtrekning i opptaket til profesjonsstudiet.

– Dette forslaget har de bare kjørt igjennom. Det har ikke vært noen dialog med studentene, sier en oppgitt Lise Edsberg.

Hun fikk 1.9 på grunnfaget i psykologi, og skulle dermed normalt sett være garantert en plass på profesjonsstudiet. Nå er hun ikke lenger sikker. Instituttstyret bestemte seg tirsdag for å opprettholde vedtaket fra Nasjonalt fagråd for psykologutdanning om å ta i bruk loddtrekning i opptaket til profesjonsstudiet.

Studentrepresentantene på det ekstraordinære instituttstyremøtet hadde flere forslag til hvordan man kunne unngå loddtrekning.

– Vi foreslo en kvoteordning og en multiple choice-prøve. Begge forslagene ble nedstemt, sier Ole Christer Holager Lund fra fagutvalget på psykologi.

– Basert på feil

Grunnfaget på psykologi har blitt delt opp i tre moduler. Instituttbestyrer Fanny Duckert mener at det vil gjøre problemene rundt loddtrekningen mindre enn først antatt.

– Vi undersøkte hvordan dette hadde fungert hvis vi hadde brukt bokstavkarakterer ved forrige opptak. En kan jo aldri garantere at det blir akkurat slik som vi spår, men slik det ser ut ville alle med tre A-er kommet inn, i tillegg til noen med to A-er og en B.

– Men blir det ikke da loddtrekning mellom veldig mange som står med to A-er og én B?

– Jo, det er mulig, men akkurat det var ikke studentene så opptatt av. Det viktigste for dem var at de med best karakterer kom inn, hevder Duckert.

Men Holager Lund mener at det blir feil å basere seg på søkertall fra forrige opptak.

– De som da fikk 2.2, har ikke søkt tidligere nettopp fordi de visste at de ikke ville komme inn. Jeg kjenner flere som har gitt beskjed om at de vil søke nå som de har fått omgjort en slik karakter til A, og dermed stiller likt med de som tidligere hadde en bedre karakter.

– Kommer fagutvalget til å forfølge saken videre?

– Jeg innser at slaget nå er tapt, og at det blir loddtrekning ved det kommende opptaket. Men demonstrasjonene gjorde et voldsomt inntrykk på styret, og de har lovet at hvis det virkelig blir helt krise med opptaket til våren, så skal de sette alle kluter til for å finne en bedre løsning.