Utfordrer Clemet til å gå med bøsse

Studentparlamentet og Det Norske Studentersamfund (DNS) vil at utdanningsminister Kristin Clemet skal være med å bære bøsse under TV-aksjonen 19. oktober.

Bøssebærer i årets tv–aksjon

Tid: Søndag 19 oktober, kl 16–20.00

Sted: Tv–aksjonens bøssebærerbase på Chateau Neuf

Dersom du vil gå med bøsse, send svar innen tirsdag 13.10.03 til student@reddbarna.no samt sp–adm@studorg.uio.no.

– Det at selveste utdanningsministeren blir invitert er ment som en signal effekt ut til alle, sier nestleder i DNS Øyvind Gjengaar.

TV-aksjonen går i år til Redd Barnas program for utdanning. Kristin Clemet er ikke den eneste i det norske utdanningssystemet som blir utfordret til bøsseaksjon. Hele utdanningskomiteen på Stortinget, studentforeninger, Studentsamskipnaden, utdanningsinstitusjoner og studenter er noen av dem som blir oppfordret til å stille som bøssebærere.

– Vi vil prøve å øke bevisstheten og ansvaret for utdanning i den tredje verden ved at utdanningsinstitusjonene som burde ta dette ansvaret kommer på banen, sier en ivrig Gjengaar.

Leder av Studentparlamentet Ingrid Stranger-Thorsen mener at det dreier seg om å vise at man støtter de som ikke er i den unike utdanningssituasjonen norske studenter befinner seg i.

– For hundre år siden var Norge i den situasjonen mange utviklingsland befinner seg i nå, og derfor må vi støtte dem så mye vi kan, mener Stranger-Thorsen.

Hun oppfordrer alle som kan til å melde seg som bøssebærere ved tv-aksjonens stand, som vil stå på Frederikkeplassen fra og med 8. oktober mellom tolv og to.

– Dessuten håper vi at de forskjellige studentforeningene vil gjøre dette til en morsom og kreativ aksjon, ved at for eksempel OSI jogger mens de samler inn penger, eller at pubene gir en kvelds tips som sitt bidrag, forteller en ivrig Stranger-Thorsen.