Kom frem, fikk te

Publisert

England: Kunstneren Mark McGowan, som Universitas skrev om i forrige uke, klarte til slutt å skyve peanøtten helt frem til statsministerens bolig i Downing Street. Han overleverte nøtten sammen med et brev hvor han ba om at den skulle bli akseptert som nedbetaling av studiegjelden. Dessverre for McGowan fikk han ikke annet ut av neseskyvningen enn en kanne med te fra en av statsministerens assistenter.

Nytt universitet

Oman: Det ser ut til at det planlagte universitetet i Dhofar blir en realitet, etter at det i forrige uke ble inngått en samarbeidsavtale med American Beirut University (ABU). Lederen av komiteen som jobber med å starte opp universitetet, Sjeik Mustahail bin Ahmed Al Mashani, sier til Khaleej Times at det nye universitetet skal holde en høy, internasjonal standard, samtidig som det skal ta hensyn til de nåværende og fremtidige behov i sultanatet.

Overvåking av bergensstudenter

Bergen: I mars i år startet Studentsamskipnaden i Bergen (SiB) å kreve karakterutskrift fra alle beboere som tegner ny kontrakt, for å bevise at de er fulltidsstudenter. Etter klager la SiB ordningen på is i forrige uke, men ønsker å innføre den igjen fra nyttår hvis de får Datatilsynets godkjenning, melder studentavisen Studvest. – Det er greit å sjekke at det er studenter som bor i boligene, men å kreve slik sensitiv informasjon av alle er håpløst, mener Olav Handeland, hovedtillitsvalgt ved Alrek studentboliger. Hans Rohde, fungerende boligdirektør i SiB synes ordningen fungerte bra. – Vi trenger en ordning som forteller om studentene har en god nok studieprogresjon, forklarer Rohde til Studvest. I Oslo og Trondheim kreves bare semesterkort, men samskipnadene ber beboere som har leid hos dem lenge om å dokumentere at de fortsatt er fulltidsstudenter.

Tyveribølge ved UiT

Tromsø: Universitetet i Tromsø (UiT) har i løpet av semesterets første uker blitt utsatt for en rekke tyverier. – Tyvene oppfører og kler seg som studenter, med ryggsekk og sykkel, sier John-Roger Lorentzen, ansvarlig for vaktholdet ved universitetet. Ifølge Lorentzen er det ikke tilfeldig at tallet på tyverier øker akkurat rundt semesterstart. – Tyvene utnytter det kaoset og virvaret som oppstår i begynnelsen av semesteret, når hundretalls nye og forvirrede studenter ankommer, forklarer han til Utropia.

Sex som opptaksprøve

Italia: En ansatt ved Universitetet i Bari har havnet i fengsel etter å ha forsøkt å bytte svar til en opptaksprøve til universitetet mot seksuelle tjenester. Snusket ble avslørt av en journalist fra avisen La Republica, som lot som om hun var student og tok opp samtalen med den ansatte på bånd. Etter avsløringen har også tre andre ved universitetet blitt arrestert, mistenkt for å ha samarbeidet om å fremskaffe svarene til opptaksprøvene. Hendelsen i Bari føyer seg inn i rekken av skandaler blant italienske universiteter i de siste år. Flere forsøk på å kjøpe både titler og karakterer har blitt avslørt, i tillegg til at en professor ved Universitetet i Camerino ble filmet mens han solgte karakterer i bytte mot sex.