– Mye venting og dårligere resultat

Forskningssenter til 240 mill. står tomt

Ni måneder er gått siden forskere ved UiO skulle ha flyttet inn i det nye mikroteknologisenteret i Forskningsparken. Fortsatt er det uvisst når senteret kan åpne, og nå kan det bli rettssak. Doktorgradsstudent Ola Nilsen må vente i opptil to uker på undersøkelser han kunne ha utført på flekken.

Åpningsdagen av senteret skulle opprinnelig finne sted 12. desember 2002. Så ble den utsatt til april, deretter juni og til sist 26. september. Nå er åpningen utsatt enda en gang på ubestemt tid.

– Dette har ført til problemer for oss og for universitetets brukere. Vi har tapt både tid og penger, sier forskningsdirektør i Sintef (Stiftelse for industriell- og teknisk forskning ved Norges Tekniske Høgskole) Ernst Kristiansen.

Sintef skal sammen med UiO benytte lokalene til forskning. Sintef er også byggherre.

Mikroteknologisenteret skulle være selve flaggskipet i norsk mikroteknologisatsning. Nå sitter 60 forskere og venter på de nye laboratoriene, og Universitetet i Oslo (UiO) må bruke ressurser på å hente hjelp utenfra.

Stadig nye problemer

Problemene startet da det ble påvist at vibrasjonsnivået i laboratoriet var for høyt. Bygningen ble stivet opp med stålbjelker, men entreprenøren MW Zander/Reinertsen anlegg as og byggherren Sintef er uenige om hvem som skal dekke disse kostnadene.

I juni ble brukstillatelsen nok en gang trukket tilbake grunnet dårlig brannsikring. Justeringer er foretatt, og Sintef håper nå at Oslo kommune kan gi brukstillatelse så fort som mulig.

Problemene stopper imidlertid ikke her. Nå avsløres det at tre av laboratorierommene tiltenkt Universitetets brukere ikke har kjemikalieavtrekk. Disse vil koste 500.000 kroner, noe Sintef ikke har mulighet til å punge ut med. Ifølge plan- og eiendomssjef ved UiO Helga Sagsveen er heller ikke Universitetet villig til å betale summen. Forskere Universitas har snakket med fortviler, men ingen av dem ønsker å kommentere saken i avisen.

Universitetet har inngått en leieavtale med Sintef, men har ikke investert i bygningen. Konstituerende universitetsdirektør Inger Stray Lien synes det er trist at forskerne må vente på de nye lokalene.

– Saker som dette er aldri morsomme. Men det er slikt som skjer, sier Stray Lien.

Møtes i retten?

Uenighetene mellom byggherren og entreprenøren kan ende med rettssak. Sintef mener at entreprenøren skal betale 10 millioner kroner for forsinkelser og ekstrakostnader. Entreprenøren vil ikke kommentere saken i Universitas.

Ifølge viseadministrerende direktør i Sintef Svein Sivertsen er det ingen tvil om hvem som etter avtalen skal sørge for brukstillatelse.

– Det er selvsagt entreprenøren sitt ansvar. Hvis du kjøper en bil som ikke går, er det bilfabrikken eller kunden som da har ansvaret? spør Sivertsen oppgitt.

– Det blir som å selge en lada når jeg kunne ha solgt en mercedes, sier Nilsen om forskningsarbeidet sitt.

Han skulle ha flyttet inn i det nye mikroteknologisenteret for mange måneder siden, sammen med rundt 30 andre forskere og studenter ved kjemisk- og fysisk institutt. Nå må han sende undersøkelser til Sverige, for så å vente i to uker på resultatet før han kan fortsette forskningen. Prosjektet dreier seg om utvikling av såkalte tynne filmer som brukes til alt fra kosmetikk til dataskjermer.

– Det er klart at resultatet blir dårligere enn det kunne ha blitt, sier Nilsen.

UiO har det rette utstyret han trenger, men foreløpig ligger det brakk i kjelleren på kjemisk institutt.

– I det nye senteret hvor utstyret skulle ha stått, er det for mye støv og søppel, sier Nilsen.

Ifølge Nilsen har hans prosjekt alene krevd 50.000 kroner ekstra grunnet forsinkelsene med mikroteknologisenteret.

– Vi har måttet kjøpe tjenester utad. Men det er ikke meg det går mest utover. Andre forskere og doktorgradsstudenter er helt avhengige av det nye senteret for å få gjort noe, forklarer Nilsen.