Sperret inne i heisen

Annika Bysveen fikk ikke kontakt med vaktsentralen da hun ble sittende fast i heisen mellom to etasjer i Niels Trescows hus. Dette på grunn av manglende skilting.

– Heisen stoppet mellom 7. og 8. etasje og stod bom fast. Jeg trykket på alarmen, men det var ikke noe svar å få, sier engelskstudent Annika Bysveen.

Heldigvis inntraff hendelsen på dagtid, og Bysveen kunne ringe en studiekamerat hun visste befant seg i bygningen fra mobiltelefonen sin. Han ringte vaktsentralen som kom og reddet henne ut av heisen.

Teknisk sjef Trygve Sogn mener alarmen virker, men at man må holde alarmknappen inne i minst fem sekunder for å oppnå kontakt med vaktsentralen.

Skiltet som sier dette er imidlertid borte i den aktuelle heisen.

– Det skal være et slikt skilt i alle heiser. Nå kommer vi til å sette opp et nytt, sier Sogn.

80-talls heis

Universitas har tidligere skrevet om den skrøpelige tilstanden til HF-hreisen. Nå lover Teknisk avdeling forbedring.

– Til neste år står rehabilitering av heisen i Niels Trescows hus for tur. Vi skal få nytt heismaskinrom, sentralåpne dører, og den skal forlenges helt opp i 12. etasje, sier Sogn.

Han innrømmer at det har vært mye problemer med denne heisen, som sist ble rehabilitert på slutten av 80-tallet.