Budsjettsprekk på 35 millioner

– Situasjonen er dramatisk, hevder Lill Mardal i Teknisk avdeling. Høye strømpriser har bidratt med å bringe budsjettet i ubalanse.

Publisert

Strømprisene hadde allerede skutt i været da budsjettforslaget for 2003 ble sendt til Universitetsstyret. Likevel ble det satt av bare tre millioner ekstra til energikostnader, fra 67 millioner i 2002 til 70 millioner i 2003.

– Kraftmarkedet er vanskelig å forutse. Det er ikke lett å spå været, forklarer Mardal.

Utsetter utgiftene

Energikostnadene står alene for et merforbruk på 17 millioner kroner per august 2003.

– Universitetet er stort, derfor blir strømkostnadene store, sier Mardal.

I tillegg til høye strømpriser har Teknisk avdeling (TA) per august betalt 18,6 millioner kroner mer i investeringskostnader enn budsjettert. Bygging av tre sentre for fremragende forskning står for en stor del av overforbruket.

– Vi foreslo i budsjettet at vi skulle få mer for investeringsprosjektene, men vi fikk bare halvparten av det vi trengte. Siden finansieringen går over to år, utsetter vi resten av utgiftene til neste år, sier Mardal.

– Er det gunstig å utsette utgiftene?

– Ved å starte byggingen i år, får vi gjort ting raskere. Det var planlagt at vi skulle ta kostnadene i år og finansieringen til neste år, sier Mardal.

Merkostnadene har ført til at TA trolig må utsette investeringsprosjekter i 2004, for å kunne finansiere de allerede påbegynte prosjektene. Avdelingen har ikke avgjort hvilke investeringsprosjekter som vil bli rammet.