– Søk om bostøtte

Har du tidligere søkt om bostøtte uten å få det? Da bør du prøve igjen.

Publisert

Fra 1. januar i år har mange flere småbarnsfamilier kunnet søke om bostøtte fra Husbanken. Det tidligere kriteriet om at boligen man bor i må være finansiert av Husbanken, har nemlig falt bort. Dermed kan også de som bor i studentbolig ha rett til støtte.

– Mange studenter kan ha rett til støtte fra Husbanken uten å vite om det, sier Anne Karine Lie ved Sosionomtjenesten.

Sosionomtjenestens utredning over hvilke støtteordninger som er tilgjengelige for småbarnsfamilier var avgjørende for at Studentparlamentet på torsdag vedtok Samskipnadens forslag til differensiering av leieprisene på studentboliger. Ifølge utredningen fører de nye støtteordningene til at småbarnsfamilier i dag har bedre økonomi enn tidligere.

– Kombinasjonen av studielån og de nye støtteordningene kan gi småbarnsfamilier mer penger mellom hendene. Men det er viktig å tenke langsiktig og være klar over hvor stort lånet blir, påpeker Lie.

Etter ett år har par som tar fullt studielån 48 000 kroner hver i gjeld. En enslig forsørger som tar fullt lån ved siden av overgangsstønaden vil etter ett år sitte igjen med 77 140 kroner i gjeld.

Søknader om bostøtte sendes til boligkontoret i den bydelen en bor i.