Fanesak ble nedstemt

Publisert

USA: Studenter ved University of Central Florida har stemt ned et forslag om å bruke studentenes skolepenger til å kjøpe inn amerikanske flagg til hvert klasserom. Det ville kostet $3100 (nesten 24 000 kroner) å skaffe alle universitetets 200 klasserom et flagg. Avgangsstudenten som fremmet forslaget, John Beamer, har selv nettopp kommet tilbake fra militærtjeneste i Irak. – På en eller annen måte skal vi få inn flaggene, sier han til The Miami Herald. Beamers plan er nå å få inn de nødvendige pengene via en privat innsamlingsaksjon. Motstandere av forslaget mener at flaggene vil gjøre det vanskeligere for studentene å være kritisk til amerikansk politikk.

Terrorstudenter

India:Indisk politi opplyser at de mistenker Students Islamic Movement of India (SIMI) for å stå bak de to bilbombene som på mandag drepte over 50 mennesker i Bombay. SIMI består av militante muslimske studenter, og har vært forbudt siden 2001 melder Ananova. Gruppen kjemper for Himalya-regionens selvstendighet.

Brev med hjem

USA:Universitetet i New Hampshire skal nå begynne å sende brev hjem til foreldrene når studenter blir anklaget for å ha misbrukt alkohol eller narkotika på universitetets område. – Vi håper å kunne komme i kontakt med foreldrene slik at de sammen med sin sønn eller datter kan ta tak i problemene på et tidlig tidspunkt, forklarer ansatt ved universitetet Anne Lawing til Nashua Telegraph. Den lokale politimesteren David Kurz er positiv til ordningen. – Faktum er at foreldre flest vil vite hva pengene de sender blir brukt til, forklarer han.

Studenter i slagsmål

Thailand:En konsert utviklet seg til storslagsmål i Bankok etter at rivaliserende studentgjenger røyk i tottene på hverandre. Én student ble drept og mer enn 150 skadet, melder Anchorage Daily News. Flere enn 1000 personer ble anholdt av politiet i etterkant av konserten.