Rektor vil fjerne privatistordningen

For å bedre læringsmiljøet bør privatistordningen fjernes, mener rektor Kåre Norum. Mange hundre studenter rammes.

Publisert

– Privatistordningen kolliderer med en målsetting om at vi skal legge mer ressurser inn i å etablere gode læremiljø og bruke mindre tid og penger på eksamen, sier rektor Kaare Norum.

Rektor ønsker å unngå situasjoner hvor studenter kan hoppe over obligatorisk undervisning, mappeeksamener eller andre obligatoriske prøver underveis i studieåret og i stedet ta eksamen som privatist.

– Både lærere og studenter ønsker mer kontakt, og da er ikke privatistordningen løsningen, sier Norum.

Han ønsker at Universitetet i større grad skal få bestemme over eksamensformer og hvilke krav som skal settes til studentene. Norum ønsker også at universitetene må få større frihet til å bestemme opptakskravene selv.

– Målet er ikke å stenge Universitetet, men å sette krav til studentene, sier Norum.

Sjokkerte

Fjerningen av privatistordningen vil føre til at mange hundre privatiststudenter hvert semester mister muligheten til å avlegge eksamen ved Universitetet i Oslo. I 1999 benyttet 1500 studenter seg av privatistgebyrordningen ved UiO, mens 1100 studenter betalte for å avlegge privatisteksamen i fjor.

Privatistene Kyrre Stensnes (statsvitenskap) og Mervin Johnson (filosofi) reagerer kraftig på Norums forslag om å fjerne privatistordningen.

– Dette er et slag under beltestedet i forhold til prinsippet om lik rett til utdanning. Rektor bør tenke grundig gjennom hva premissene for utdanning i Norge skal være, sier Stensnes. Begge privatistene er svært misfornøyde med dagens ordning, som utelukker privatister fra både seminarundervisning og datakonto, goder andre studenter har tilgang til.

– Privatistordningen er dårlig slik den er i dag, men den gir i det minste studenter uten studierett ved Universitetet et alternativ, sier Stensnes.

Krever lik rett til utdanning

– Å fjerne privatistordningen vil være å gå bort fra prinsippet om at alle skal ha lik rett til utdanning. Det mener leder i Studentparlamentet Anne Berit Grøtterud som også er sterkt uenig i forslaget fra Norum.

– Vi er positive til å tenke nytt både når det gjelder privatis- og eksamensordninger, men å avskaffe privatistordningen løser ikke svar på ressursproblemet Norum peker på, sier Grøtterud.

Studentparlamentslederen mener man bør utrede hvorfor mange studenter velger å ta eksamen som privatist.

Wegard Harsvik, politisk rådgiver for utdanningsminsiteren mener utspillet fra Norum er interessant. Han vil ikke si hvor Giske står i forhold til privatistordningen.

– Dette ligger i Mjøsmeldingen, men dette tilhører et område vi ikke er klar til å gå ut offentlig med, sier Harsvik.