Usikre:– Kristin Brathaugen og Hilde Jacobsen fryktet for sikkerheten på UB. I dag stenger biblioteket etter at fire takplater har falt ned.

Engstelige

Fire plater har falt fra taket.

I dag stenges UB, og åpner ikke igjen før tidligst 1. oktober. Grunnen er at fire gipsplater på mellom én og to kilo har falt ned fra taket.

I forrige skrev Universitas at to himlingsplater hadde falt ned fra taket i Universitetsbiblioteket (UB) og ned på pultene. Statsbygg, som var byggherre, sa at platene kunne drept, men at det trolig ikke ville løsne flere plater. Den siste uka har imidlertid to nye plater falt fra taket, denne gang fra 2. og 4. etasje. Derfor har Teknisk avdeling, som har driftsansvar for området, i samarbeid med Statsbygg og underentrepenør Sanacoustic Byggmontering besluttet å stenge UB, og 500 lesesalsplasser forsvinner i minst en måned.

– Jeg tror ikke at UB kan åpnes før den første oktober, og jeg kan dessverre heller ikke garantere at biblioteket åpner den 1. oktober, sier fungerende teknisk direktør, Helga Sagsveen, som synes det er svært beklagelig at lesesalen må stenges.

Grundig sjekk

Den kommende måneden skal underentrepenør Sanacoustic Byggmontering, som monterte platene for to år siden, sikre bygget. Ifølge Sagsveen skal Sanacoustic Byggmontering ta ned et utvalg på 75 himlingsplater og sende dem til teknisk undersøkelse for å finne eventuelle feil ved platene. Det kan ifølge Sagsveen være en mulighet at metallskinnen som fester platen til opphengssystemet er for dårlig festet. Selskapet skal også sjekke alle platene som ligger inntil bærebjelkene, der problemet oppstår, og utbedre det som er feil.

– Hvor skal brukerne lese og låne bøker når UB er stengt?

– Jeg håper det ikke blir problemer med lesesalsplasser, det er mange ledige plasser i for eksempel Wilhelm Bjerknes hus. Og de store lesesalene i Sophus Bugges og Eilert Sundts hus er nå åpne, sier Sagsveen .

UB arbeider nå for å finne en praktisk løsning slik at man fremdeles kan låne bøker mens lokalene er stengt.

500 000 kroner

Det er uklart hvor mye stengningen og utbedringen vil koste. Kevin Eid i Sanacoustic Byggmontering regner ikke med at det vil koste mer enn 500 000 kroner, men kan ikke si noe sikkert. Ingen av partene har så langt tatt på seg det økonomiske ansvaret, men Sagsveen sier det kan være aktuelt å stille krav overfor entrepenør eller leverandør av platene. Dette spørsmålet må ifølge Sagsveen diskuteres når årsaksforholdene er klarlagt.

– Vi beklager situasjonen som har oppstått på UB, sier avdelingsdirektør i Statbygg Berit Skarholt.

– Tar dere selvkritikk?

– Nå skal vi finne årsaken til at platene faller ned og gjennomgå det som er skjedd for at noe lignende ikke skal skje igjen, sier Skarholt.

– Det er ikke noe morsomt å sitte på UB å lese når du vet at du kan få en gipsplate i hodet, sier Kristin Brathaugenen. Det får heller ikke Brathaug muligheten til den nærmeste måneden. Etter at fire plater har falt ned fra UB-taket stenges nå biblioteket og holdes stengt i en måned. Nå må Brathaugen satse på å få plass på en annen lesesal.