MISFORNØYD GJENG: Lars Vatnaland og Erik Richvoldsen fronter klagen fra beboerne på Bjerke Studentby.

Sterk kritikk av SiOs prisforslag

Leieboerutvalget ved Bjerke studentby reagerer kraftig på SiOs forslag til nye boligpriser.

– Boligdivisjonens prisanalyse holder ikke mål, og det ville vært helt feil av Studentparlamentet å vedta forslaget om prisdifferensiering slik det nå foreligger, sier Lars Vatnaland og Erik Richvoldsen i Leieboerutvalget (LU) ved Bjerke Studentby.

De to påpeker at de i utgangspunktet er for en differensiering av leieprisene.

– Men det forslaget som nå foreligger fra SiOs boligdivisjonen er lite konsekvent, mener de to.

Universitas skrev i forrige uke at SiO vil ha en omfattende justeringer av leieprisene. De to advarer Studentparlamentet mot å vedta dette forslaget. I går ble det holdt et allmøte blant studentene på Bjerke studentby, og på torsdag vil de sende representanter til Studentparlamentets møte for å forsøke å hindre at forslaget blir vedtatt.

Lang liste med feil

For det første mener LU ved Bjerke at Boligdivisjonen har lagt til grunn feil størrelse på leilighetene for utregning av de nye prisene på Bjerke. I forslaget er leilighetene oppgitt å være 46 kvadratmeter. I Boligdivisjonens egen prisliste er de oppgitt å være 40 kvadrat. Forskjellen er på nesten 14 prosent.

I tillegg har SiO ikke tatt hensyn til at man på Bjerke ikke har Internett, kabel-tv eller telefon.

– Internt på Sogn studentby er det en forskjell på nesten 600 kroner i leien mellom de boligene med Internett og de uten. Denne forskjellen er ikke beregnet i forholdet mellom de som har internett på Kringsjå og vi som ikke har det på Bjerke. Samtidig er Bjerke den studentbyen som har lengst avstand til Blindern, sier Vatnaland.

Boligdivisjonen oppgir at kriteriene som er brukt i utregningen av de nye prisene er beliggenhet, hvorvidt boligen har eget bad og / eller kjøkken og standarden på bygget, angitt ved rehabiliteringsår.

– Hvis beliggenhet er det viktigste kriteriet, hvorfor blir det da billigere å bo på Vestgrensa enn på Bjerke, spør Richvoldsen.

– SiO vil tape

Direktør for Boligdivisjonen Lars Mork Gundersen kan på nåværende tidspunkt ikke gi noen konkrete svar til beboerne på Bjerke.

– Vi synes det er flott med denne typen tilbakemeldinger, og skal selvfølgelig få sjekket opp dette så raskt som mulig. Hvis det skulle vise seg å være feil i utregningen, vil vi prøve å få gjort noe med det.

Vatnaland mener at SiO selv hadde tjent på å justere prisene på Bjerke på en annen måte.

– Mange av de som bor her søker seg vekk mot slutten av semesteret, eller flytter ut så snart de får et bedre tilbud. SiO ville derfor antagelig ha tjent på å regulere prisene på en slik måte at de fikk flere fastboende her, mener han.

– En slik tendens ser vi i alle våre studentbyer. De nye prisberegningene er gjort ut fra en vurdering av den samlede boligmasse, ikke hver enkelt studentby, forklarer Mork Gundersen.

Han har stor forståelse for at enkelte synes det er urettferdig at husleien blir høyere.

– Men igjen: vi må se dette i forhold til den samlede situasjonen. Den skal bli mer rettferdig. I tillegg vil det også etter denne justeringen være slik at våre priser er gunstigere enn på det private markedet, sier han.

Hvis forslaget blir vedtatt, er ikke Richvoldsen i tvil om hva han gjør.

– Da søker jeg om flytting til Vestgrensa. Der kommer jeg innen gangavstand til Universitetet, får en mye nyere bolig, internett inkludert i leien – og det blir billigere!