Flere vil ha master

Trondheim: Siden 2001 er antallet studenter som søker masterstudier ved NTNU nesten femdoblet. For to år siden var tallet 340, i 2002 steg det til 695, før det i år gjorde et hopp til 1600. Ifølge opptaksleder Erik Sigvaldsen kan den markante økningen skyldes at det i år er to kull som er kvalifisert for å søke denne utdanningen. – Studieomleggingen de siste årene har gjort at en del studenter som nå har fått Bachelorgrad, har funnet det formålstjenlig å gå videre med masterstudier – delvis på grunn av et vanskelig arbeidsmarked, sier Sigvaldsen til Universitetsavisa, ifølge Under Dusken.

400 for mange

Kristiansand: Flere studier ved Høgskolen i Agder (HiA) har tatt opp nesten 400 studenter for mye i høst, skriver Fædrelandsvennen. Men alle får beholde studieplassen. – Ingen blir fratatt plassen, selv om det er stor overbooking på studiet, sier kontorsjef Ragnhild Lager i Studieseksjonen på HiA. De tar inn flere enn det er plass til fordi det alltid er noen som slutter underveis

Taper på sterk krone

Kronekursens utvikling virker direkte inn på utenlandsstudentenes lommebok.

Kronestykkene er ikke lenger like mye verdt i Australia som de var i fjor på samme tid. Studenter i USA derimot, kan glede seg over at norske kroner gir flere dollar tilbake i år, skriver Aftenposten. Lånekassen har delt stipend og lån i noe de kaller gebyrstipend og vanlig stipend. Gebyrstipendet skal dekke skolepengene, mens studentene skal leve for det vanlige stipendet. Lånekassen tar hensyn til endringer i kronens verdi når det gjelder gebyrstipendet, som korrigeres for valutasvingninger. Grunnstipendet er likt for alle, uansett om de studerer i Norge, Australia eller USA. Det betyr at studentenes levestandard kan variere fra land til land.

Mange utenlandske studentar

Sogndal:I løpet av få år har tallet på utenlandske studenter i Sogndal blitt femdoblet, melder NRK Sogn og Fjordane. Faget «Mountains to the fjord» har hovedæren for økningen. For faget som var spesialsydd for å tiltrekke seg utenlandske studenter, med undervisning på engelsk, har hittil vært en kjempesuksess. I 2001 var det bare fire utenlandske studenter i Sogndal. Før høstens semesterstart har hele 22 personer utenfor Norge meldt seg opp til studium på høgskolen. Faget handler om geologi og økologi på Vestlandet, og legger stor vekt på at deltakerne skal få oppleve den norske naturen. Mye av undervisningen foregår derfor utendørs.