Førstehjelp til gründer-spirer

30. januar starter en ny runde i Venture Cup, konkurransen der studenter med en gründer i magen kan få kvalifisert fødselshjelp.

Publisert

– Jeg har lært å tenke forretning og å skrive en forretningsplan. Uten Venture Cup hadde jeg kommet nokså tomhendt til investorene, sier informatikkstudent Per Anders Johnsen som kom høyt på resultatlista i fjorårets konkurranse.

Hans LonelyDog er et databasert system for å overvåke og roe hunder som er alene hjemme. En høyttaler spiller eierens stemme, og hunden vil derfor ikke føle at den er alene. Ideen kom fordi hans egen hund mistrivdes med å være alene hjemme og ulte ut sin misnøye til hele nabolaget.

Gratis veiledning

Årets konkurranse starter 30. januar og er et samarbeid med de fire universitetene i Norge, Handelshøyskolen BI og konsulentselskapet McKinsey. Konkurransen går over to runder der de beste bidragene i hver runde premieres. Deltakerne kan få gratis veiledning av erfarne fagfolk og det holdes en forelesningsserie om hvordan man bør gå frem for å starte sin egen bedrift.

– Nordmenn har mange gode ideer, men det skorter på evnen til gjennomføring. Venture Cup skal bidra til at ideene realiseres og blir grunnlag for bedrifter, sier leder for Venture Cup-sekretariatet i Norge, Bernt Bucher-Johannesen.

– Venture Cup er en gründerkonkurranse som opprinnelig ble startet av konsulentfirmaet McKinsey. De fire universitetene i Norge samarbeider med Venture Cup. Venture Cup overtar ikke rettighetene til deltakerne.

– Frist for første runde i årets konkurranse er 27. februar.

– Venture Cup har eget sekretariat i 4. etasje i Odontologibygningen på Blindern.

– Hjemmeside: www.venturecup.org