KJEMPER FOR GRATIS UTDANNING: Studentparlamentet håper å få med seg så mange studenter som mulig på protestaksjonen mot papiravgiften.

Må kjøpe data-penn til 300

300 protestbrev til rektor

Studentparlamentet har satt i gang storaksjon fordi de mener UiO feilinformerer om papiravgiften. På det nye læringssenteret ved Historisk-filosofisk fakultet (HF) må du ha en C-pen til 300 kroner for å få lagret data.

– Til og med studenter som skal til utlandet får beskjed om at de må betale papiravgift, selv om de ikke mottar en eneste kopi fra Universitetet i Oslo (UiO) dette semesteret, forteller en opprørt leder av Studentparlamentet, Ingrid Stranger-Thorsen.

Stranger-Thorsen sier at det har stått på nettsidene til UiO at man må betale papirpenger for å kunne gå opp til eksamen ved Universitetet, noe som er feil. Hvis du ikke betaler avgiften, får du ikke ta utskrifter ved Universitetet, men du har fortsatt rett til eksamen. Feilen på nettsidene ble rettet opp etter at Studentparlamentet gjorde oppmerksom på den. I sommer sendte parlamentet også en e-post til en studieveileder og spurte om man må betale papiravgiften, og det skriftlige svaret de fikk var at ja, man må betale denne avgiften for å kunne gå opp til eksamen.

Konstituert Universitetsdirektør Inger Stray Lien beklager at det har blitt gjort slike feil, men sier det nå er avklart og rettet opp.

Kunne ha blitt gjort annerledes

Stranger-Thorsen og Studentparlamentet mener at papiravgiften burde ha blitt sendt ut på en egen giro, ikke sammen med semesteravgiften. De synes i alle fall det bør gjøres oppmerksom på at det er en frivillig avgift. Derfor gjennomfører de nå en aksjon der de deler ut ferdigskrevne protestbrev som skal sendes til rektor Arild Underdal.

Stray Lien mener derimot at det ikke er Universitetets oppgave å informere om valgmuligheter, og at de bare har forholdt seg til vedtaket Universitetsstyret fattet i vår.

Søksmål neste

Studentparlamentet har ikke tenkt å stoppe med brevaksjonen mot papiravgiften. Neste skritt blir, dersom nok studenter krever å få pengene refundert, å gå rettens vei.

– Det blir neste skritt, og derfor gjør vi studentene nå oppmerksomme på at de faktisk kan klage, forteller Ingrid Stranger-Thorsen.

De fleste har nå fått med seg at HF har åpnet det som kalles et Læringssenter. På det gamle biblioteket kunne man fortsatt bruke de gammeldagse diskettene til å lagre informasjon fra dataene på, men det er nå nesten ute av bruk. Til de nye pc-ene må man ha en såkalt C-Pen med en USB-kabel for å lagre informasjon på. Denne koster ca 300 kr, noe som dermed betyr enda en utgift for studentene.

Ingrid Stranger-Thorsen er svært misfornøyd med hvordan Universitetet legger ting til rette for studentene ved at man må betale for enda noe mer.

– Jeg synes UiO gjør det veldig tungvint for studentene, samtidig er det jo faktisk ganske stor forskjell på å kjøpe en slik penn for 300 kr og en diskett for 10 kr, sier Ingrid Stranger-Thorsen.

Ved Samfunnsvitenskapelig fakultet (SV) blir lesesalene for tiden ombygd til et lignende læringssenter, og student IT-ansvarlig ved SV, Mari Ann Ramstad tror de nye pc-ene på SV heller ikke vil ha diskettstasjoner.

– Jeg vet ikke ennå om det bare blir pc-er med USB-uttak, men jeg tipper det. Likevel synes jeg at en C-pen er en veldig bra investering fordi den holder mye lenger enn en diskett, sier Ramstad.