Dollardrøm for norske studenter

Publisert

USA: Dollaren faller til rekordlave nivåer. Ikke siden 1997 har den stått svakere enn den gjorde mandag. – Dette er jo veldig bra for norske studenter i USA da, som får lånet sitt utbetalt i norske kroner, og som kan veksle om i dollar, sier reisekonsulent Anniken Lewis hos USA-Spesialisten i Oslo til Aftenposten. Mandag lå dollaren på 6,79 norske kroner, mens den samme dato i fjor lå på 8,27.

Studenter bortført

Colombia: Den vanskelige situasjonen for studentaktivister i Latin-Amerika utarter. Lørdag 14. april ble Edwin Lopez, student ved universitetet Paula Fransisco Santander og aktivt medlem av studentunionen ACEU, bortført fra sitt hjem av en gruppe bevæpnede menn som utga seg for å være fra politiet. Dager tidligere hadde moren til en student ved samme universitet blitt oppsøkt av paramilitære med en dødsliste der hennes sønn var én av ni som skulle elimineres. Han ble nødt til å rømme fra byen, skriver Amnesty i en pressemelding. AUC, som er den største paramilitære gruppen i Colombia, har tidligere uttalt sitt hat mot «narkomane, homoseksuelle og prostituerte».

SARS-frykt i Norge

Narvik: Frykten for SARS har ført til at de 52 kinesiske studentene ved Høgskolen i Narvik frarådes å reise hjem på ferie mens de tar utdannelsen ved skolen, skriver Aftenposten. Ledelsen vil unngå en situasjon der elevene returnerer fra et SARS-rammet Kina og sprer frykt blant lokalbefolkning og medelever. Men selv om de kinesiske studentene bestemmer seg for å bli værende i Norge i sommer, er det likevel ikke sikkert høgskolen får det som de vil. Lånekassen vil nemlig ikke omgjøre hjemreisestipendet til bostøtte. Nå venter elever og ansatte på svar på stipendsøknad til Utdanningsdepartementet.

Galleri Penis

Kristiansand: De norske sexologistudentene ved Høgskolen i Agder, Einar Aakvaag, Ragnhild Dahl Keller og Genevieve Hardeberg, har åpnet et galleri der de stiller ut bilder av penisene til 18 menn i alderen 20 til 70 år. Hensikten er å «få den gjennomsnittlige penisen ut til folket», sier de til VG. Studentene håper bildene vil bli brukt av helseklinikker, leger og sexologer. – Vi vil vise at penisen fins i alle varianter, sier de.

Å ape eller ikke ape

England: En gruppe studenter ved Plymouth University satte en PC i et apebur i fire uker for å teste hypotesen: «Et ubegrenset antall aper vil med et ubegrenset antall tastatur greie å gjenprodusere det komplette arbeidet til Shakespeare». Ifølge avisa The Guardian kunne hypotesen raskt forkastes. Apene greide bare å produsere fem sider til sammen, og disse besto i hovedsak av bokstaven S. Elmo, Gum, Heather, Holly, Mistletoe og Rowan viste riktignok tegn til større kreativitet utover i teksten, da bokstavene A, J, L og M ble gjentatt hyppigere.