Interiøret: Omtrent slik ser arkitekten for seg at det blir i den nye restauranten.

Frederikke Piazza

Fra slutten av juni kan du nyte både øl og vin på et nytt serveringssted på Frederikkeplassen.

– Navnet på utestedet har vi ikke bestemt ennå. Det skal utlyses en navnekonkurranse, sier områdeleder i Studentkafeene Steinar Grønnerød.

– Hva er annerledes?

– Det skal være et sted som har en høyere prisprofil, med høyere pris på rettene.

– Høyere priser er vel ikke noe bra?

– Prisene vil bli gjenspeilet i høyere kvalitet på mat og drikke. På de andre studentkafeene streber vi etter å holde lavt prisnivå, og det innebærer at vi må lete etter andre typer råvarer.

– Så her får vi de lekreste retter?

– Ja, det skal på en måte være en restaurant hvor vi kan tilby enda flottere mat.

Trendy mat

– Hva slags mat, da?

– Mat som er trendy nå, alt fra wokretter og pastaretter til salater. Det blir en slags à la carte restaurant med åpent kjøkken.

– Blir det uteservering, eller?

– Ikke uteservering, men det er lov å ta med seg maten ut.

– Hvor langt utover Frederikkeplassen kan vi sitte?

– Det må vi se an. Rett utenfor veggen er det en handikapptrassé som ikke må blokkeres, så det er ennå ikke bestemt.

Ikke flatfyll

– Er det alkohol på gang?

– Det blir både øl og vin.

– Hva kommer halvliter\'n på, da?

– Det er ikke bestemt, men jeg kan ikke tenke meg at det blir noe dyrere enn puben.

– Du er ikke redd for flatfylla?

– Nei, jeg tror studentene er såpass seriøse nå at de neppe tar seg noen fyllefest midt på dagen. Dette skal være et stilig og koselig sted som ikke innbyr til flatfyll.

– Litt sånn Karl Johan?

– Ja det er det som var drømmen til forhenværende direktør i Studentkafeene Hans Juul-Mikkelsen, å lage et sted som tilsvarer det man finner på Karl Johan oppe på Blindern.