Slutter: Universitetsdirektør Tor Saglie

Universitetsdirektøren slutter

Etter tolv år som universitetsdirektør går Tor Saglie av.

– Generelt har jeg jobbet med å utvikle Universitetet til å bli et moderne forskningsuniversitet på linje med dem vi liker å sammenligne oss med i utlandet, sier avtroppende Universitetsdirektør Tor Saglie (53).

Fredag 10. april ble han utnevnt til ny departementsråd i Kommunal- og regionaldepartementet.

Gode skussmål

– Saglie er usedvanlig lojal overfor Universitetets saker, sier tidligere rektor ved Universitetet Kåre Norum.

Nåværende rektor Arild Underdal bifaller rosen, og mener Saglie gjorde en god jobb når det gjaldt å gjenoppbygge tillitten til universitetsdirektørstillingen etter sterk intern uro under hans forgjenger.

Hodejakt

– Saglie er ryddig og tydelig i forhold til styret. Han har hatt veldig god oversikt over Universitetet og alt som foregår der, sier administrerende direktør i Abelia Paul Chaffey, som er en av de eksterne representantene i Universitetsstyret.

Universitetsstyret vil få saken om å finne Saglies etterfølger på førstkommende møte, 6. mai.

– Vi skal lyse ut stillingen og drive litt aktiv hodejakt, men det er altfor tidlig å spekulere i hvem som skal ta over, sier rektor Underdal.