Venture Cup–ansvarlig: UiO har mangler kultur for nyskaping, mener Kristian Pfanzelter, som har ansvar for Venture Cup ved Universitetet i Oslo.

Oslostudentene svikter Venture Cup

Universitetet i Oslo (UiO) har kun to deltagere i foretningsidé-konkurransen Venture Cup. NTNU i Trondheim har 30.

– Grunnen er at UiO ikke har like stor kultur for nyskaping, sier rådgiver Kristian Pfanzelter, som har ansvar for Venture Cup ved Universitetet i Oslo (UiO).

Mens interessen har vært økende ved NTNU de siste årene, peker pilen nedover for UiO. 90 prosent av deltagerne fra NTNU er studenter.

– Universitetet i Oslo har vært en litt treg organisasjon, og er ikke like omstillingsdyktig som mindre institusjoner. Dette er vel også reflektert i studentmassen, sier Pfanzelter.

Lokker med reise

I forbindelse med konkurransen tilbys deltagerne veiledning av blant annet McKinsey, og en forelesningsserie ved Universitetet. I andre runde er alle deltagere fra UiO med i trekningen av et reisegavekort på 10 000 kroner, noe som vil gi 50 prosent vinnersjanse om ikke flere melder seg.

Interessen er også laber ved universitetene i Tromsø og Bergen, mens læresteder som Norges Landbrukshøgskole og Høgskolen i Østfold har flere deltagere.

– Disse institusjonene har et relativt sett stort entrepenørskapsmiljø, og det påvirker nok også studentene, tror Pfanzeltser.

Styremedlem i Venture Cup og professor ved Institutt for informatikk ved UiO Nils Christophersen tror studentmiljøet i Trondheim er mer aktivt og interessert i slike tiltak enn her i Oslo.

– Det er nok ikke den samme tradisjonen her. For å bedre på dette må vi vel satse på bedre studentinformasjon om prosjekt som Venture Cup og for eksempel Gründerskolen, sier Christophersen.

En kur for kreft

Torgeir Holen og Mohammed Amarzguioui var en av de to deltagergruppene fra UiO. I forbindelse med deres doktorgradsprosjekt på kreftforskning kom de på at dette kunne være en idé å presentere i Venture Cup.

– Vi tenkte at dette prosjektet kunne videreutvikles som en tjeneste i farmasinæringen, sier Holen.

De ser på hvordan et spesielt gen har betydning for kreftspredning, og hvordan medisinering som retter seg mot dette genet kan hindre spredning.

De to tror miljøet i Forskningsparken, hvor de holder til, er mer positivt når det gjelder kommersiell utnyttelse av forskning enn hva man er på campus.

– Her er vi omgitt av bedrifter som samarbeider med akademia, så vi ser at det er mulig. Kulturen ellers ved Universitetet og blant studentene er nok ganske annerledes. Hvis du vil ta patent på noe, ser de på deg som om du har hånden ned i kakeboksen, sier Holen.

Venture Cup

Foretningsidé-konkurranse hvor målet er å øke nyskapingen, særlig fra universitets- og høgskolesktoren.

Samarbeid mellom konsulentfirmaet McKinsey, UiO og en del andre utdannings- og forskningsinstitusjoner.

Det konkurreres om pengepremier på opptil 250 000 kroner.

Både forskere og studenter kan delta.

5. mai er fristen for nye deltagere til å levere foretningsplan til andre omgang