– SiOs nettsider dårligst

I en test av nettsidene til samskipnadene ved universitetene i Norge, kommer Studentsamskipnaden i Oslos sider dårligst ut.

– Websidene er lite brukervennlige, og det visuelle appellerer ikke til studenter, sier Anders Christensen i it-konsulentselskapet BEKK Consulting.

Firmaet har foretatt en test for Universitas av nettsidene til studentsamskipnadene i Bergen, Trondheim, Tromsø og Oslo, der Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) kommer desidert dårligst ut. Christensen slår fast at Samskipnaden sannsynligvis ikke anser Internett som en viktig kanal for kommunikasjon.

Kjedelig profil og uoversiktlige sider er det som først og fremst trekker ned, mener Christensen. Han påpeker blant annet at det er vanskelig å orientere seg fordi hovedmenyen på nettsiden forsvinner når man klikker seg inn på et av punktene der. Videre mener Christensen at forsiden, som burde brukes til å fremheve spesielt interessante ting, har for få lenker av intetsigende utforming.

– Jeg er enig i at sidene til SiO ikke er bra i dag. Informasjonen er der, men brukervennligheten er ikke veldig høy. Det krever forhåndskunnskap å finne frem, sier velferdsansvarlig i Studentparlamentet Finn Olav Haga.

Vil forbedre

Kommunikasjonsansvarlig i SiO Christina Rolfheim Bye avviser at Internett ikke er et satsningsområde for SiO.

– Vi anser Internett som en viktig informasjonskilde for våre brukere, og er derfor i gang med forbedringsarbeidet av nettsidene, sier hun.

SiO holder på å kartlegge teknologimarkedet for eventuelt kjøp av ny plattform, og det er usikkert når de nye sidene vil være klare.

– Men vi har det travelt, for vi er klar over at sidene i dag ikke er gode nok, sier Rolfheim Bye.

Anders Christensen har et råd i arbeidet med de nye sidene.

– Jeg regner med at det sitter såpass kloke personer i SiO at de titter på de andre samskipnadenes hjemmesider. SiO har mye å lære av dem, sier han.

Dette bør forbedres:

– Profilen bør endres så den i større grad appellerer til og kommuniserer med målgruppen.

– Gruppene i hovedmenyen bør deles inn grovere. Ikke etter hvem som produserer informasjonen, men etter tema. Få vet forskjell på Boligdivisjonen og Eiendomsavdelingen.

– Hovedmenyen bør ikke skjules når man går inn på et nytt nivå, men fortsatt ligge i høyremargen så det er lettere å navigere seg frem. I dag er brukeren låst når han har gått inn på et nivå.

– Sidene bør tilrettelegges for svaksynte. Menypunktene bør gjøres skalerbare slik at skriftstørrelse styres av brukeren. I dag blir svaksynte brukere stengt helt ute.