TAR SELVKRITIKK: Universitetsdirektør Tor Saglie medgir at kontrollrutinene for lønnssystemet ved UiO er for dårlig. Nå arbeider universitetsledelsen med å forbedre rutinene.

Sviktende lønnsrutiner ved UiO

Riksrevisjonen har avdekket en rekke feil og mangler i Universitetets lønnssystem. Fagforeningene er sjokkert.

##En rekke utbetalinger i 2002 synes å være betaling for arbeid utført i 2001.

##Det er lite eller manglende oversikt over hva de tilsatte påtar seg av ekstraarbeid for andre enheter ved UiO.

##Det er ikke etablert rutiner for kontroll mellom lønnssystemet og regnskapssystemet.

Riksrevisjonen har funnet flere avvik.

Fraværende arbeidsavtaler. Feil bruk av overtidssatser. Manglende dokumentasjon. Reprimandene står i kø i Riksrevisjonens brev til Universitetet i Oslo (UiO).

– Dette er oppsiktsvekkende, sier Anita Solhaug, leder i Norsk tjenestemannslag Forening 90 (NTL).

Etter å ha lest gjennom det syv sider lange brevet sammen med sine kolleger, konkluderer hun med at Universitetsledelsen nå står overfor en stor utfordring når det gjelder orden i systemet.

Bryter reglene

Riksrevisjonen er ikke villig til å kommentere brevet ytterligere, men bekrefter at situasjonen er alvorlig. Det har ikke vært normal praksis å sende slike brev til Norges universiteter.

NTL reagerer sterkt på visse momenter i brevet:

– Her er det tydeligvis noen som tar seg til rette i systemet, uten at ledelsen har kontroll over hva som skjer. I det minste burde de ta ansvar for at det er lik praksis ved de ulike fakultene, mener Solhaug.

Forskerforbundet er også bekymret over situasjonen, og oppfordrer UiO til innskjerping av rutinene.

• Arbeidsavtaler for timelønnede mangler i flere tilfeller.
  • Arbeidstakere av ledende art eller som har en særlig selvstendig stilling, har ikke rett til overtidsgodtgjørelse. Mange har likevel mottatt overtidslønn.
  • En rekke utbetalinger av ekstratimer for undervisning og veiledning er honorert med for høye timesatser. Ifølge særavtalen skal disse honoreres med vanlig timelønn.

– Litt vel fritt

UiO tar selvkritikk og vil gjennomgå sine rutiner på nytt. Universitetsdirektør Tor Saglie understreker imidlertid at det ikke er avdekket beløpsmessige feil eller mangler.

– Dette handler om våre rutiner, og det tar vi alvorlig. Vi vil nå foreta en gjennomgang av sentrale systemer og gjøre blant annet regelverket knyttet til særavtalen for vitenskapelig ansatte tydeligere, sier Saglie.

– Hvorfor har ikke dette blitt gjort tidligere?

– Regelverket er åpent for tolkninger, og det kan være hensiktsmessig med forskjellig praktisering ved de ulike enhetene. Men fullmaktene har kanskje blitt tolket litt vel fritt. Derfor må vi gripe inn sentralt, sier Saglie.

– Overraskende

UiO har satt opp en arbeidsplan, og kommer til å behandle alle merknadene fra Riksrevisjonen. Universitetsdirektøren tror ikke at noen vil lide under de dårlige rutinene.

– Vi vil rette opp enkelttilfeller, og sørge for at alle får utbetalt det de har krav på, sier han.

– Hvordan reagerte du på brevet fra Riksrevisjonen?

– Jeg ble ikke akkurat begeistret. Det som overrasket, var det store antallet bemerkninger. Men vi har fått slike brev tidligere, og jeg vil si at det har gått i en positiv retning, sier Saglie.

Et nytt system som innbefatter et samarbeid mellom lønnings- og regnskapsseksjonen vil være på plass i 2004. Tor Saglie tror at samarbeidet vil føre til bedre kontroll med lønnsrutinene.

Universitetsdirektør Tor Saglie