Men studentene er fornøyd

Pilletrilling på medisin

Medisinstudenter lærer altfor lite om fysisk aktivitet og kosthold, mener Sosial- og helsedirektoratet. Nå er de bekymret for at fremtidens leger vil overdrive bruken av medikamenter.

– Konklusjonen er klar. Fysisk aktivitet og ernæring inngår i liten eller ingen grad i studieplanene i løpet av den 6-årige utdannelsen, sier avdelingsdirektør i Sosial- og helsedirektoratet Anita A. Aadland.

Direktoratet undersøkte for noen måneder siden undervisningen på områdene fysisk aktivitet og ernæring ved alle medisinske fakultet i Norge. Resultatet var ikke oppløftende.

– Områdene blir så tynt behandlet at vi nå tar kontakt med samtlige fakulteter, forteller Aadland.

Pilletrilling

Direktoratet er bekymret for at den mangelfulle undervisningen vil føre til at fremtidens leger legger for stor vekt på medikamentell behandling. Flere undersøkelser blant norske leger viser en mangel på oppdatert kunnskap om livsstilstiltak som et alternativ eller supplement til medisiner.

– Samfunnsmessig vil det ha store konsekvenser å dreie undervisningsfokuset fra passiv til aktiv behandling. Den viktigste påvirkningen til å bruke aktivitet og ernæring i praksis overfor pasienter har legene med seg fra grunnutdanningen, sier Aadland.

Hun foreslår blant annet at medisinstudentene kan ta del i dagens etterutdanningskurs i fysisk aktivitet, som direktoratet har utarbeidet sammen med Legeforeningen.

Vil følge opp

Prodekan for studier ved medisinsk fakultet Per Brodal synes initiativet fra direktoratet er interessant.

– Det ligger gode intensjoner bak henvendelsen, og denne saken skal vi jobbe videre med. Vi driver nå og ser på hva vi alt har inne om fysisk aktivitet og ernæring i våre studieplaner, sier Brodal.

Medisinsk fakultet i Oslo og Sosial- og helsedirektoratet prøver nå å finne en dag de kan komme sammen og diskutere muligheten for å forbedre medisinstudiet.

Leder i Norsk Medisinstudentforening i Oslo, Guri O. Thu har nettopp avsluttet kurset «Fordøyelse og ernæring», som er del av fjerde semesteret i Oslo. Hennes erfaring er at fysisk aktivitet og ernæring er godt integrert i medisinutdanningen

– I undervisningen poengteres det bestandig at det ikke alltid er nødvendig å dra opp reseptblokka. Vi får stadige drypp av informasjon om fysisk aktivitet og ernæring, sier Thu.

Selv om få forelesninger har fysisk aktivitet som hovedfokus, mener Thu at foreleserne lykkes i å dra inn fagområdet i den øvrige undervisningen. Hun synes man i medisinstudiet burde satse mer på å lære studentene opp til å motivere pasientene.

– For mange mennesker er det lettere å ta to piller hver morgen og kveld enn å ta seg en daglig joggetur. Vårt dilemma er hvordan vi skal få pasientene til å etterleve rådene vi gir, sier Thu.