Forbannet fredsprisvinner

Trondheim: Øst-Timors utenriksminister og tidligere fredsprisvinner José Ramos-Horta kom til Norge forrige onsdag for å delta på den internasjonale studentfestivalen ved NTNU (ISFiT). Men da han landet på Værnes, hadde ingen møtt opp for å hente ham, og han måtte selv sjekke inn på hotell og betale fra egen lomme, skriver Adresseavisen. Ramos-Horta skal ha blitt så sint at han truet med å sette seg på første fly tilbake. Ifølge ISFiT-president Øystein Mørch var det ikke festivalledelsen, men UD som hadde ansvar for ankomsten. – Vi visste at han skulle til festivalen, men ikke når han kom, sier pressetalsmann Kåre Eltervåg i UD. Ramos-Horta skal imidlertid ha blitt blidgjort av Morten Harket som var prisutdeler under festivalen.

Hjem til krig

Bagdad: Innbyggerne i Bagdad viste tegn til krigsfrykt da det mandag ble klart at en invasjon sannsynligvis er nært forestående, ifølge The Washington Post. Folk travelt opptatt med å fylle opp bensintanker, hamstre mat og tømme bankkontier. Etter tiår med krig vet de hvilke forberedelser som må gjøres. Ved Bagdads teknologiske universitet har mange studenter lagt ned arbeidet og reist til sine hjem utenfor byen. – Vi skal be og lese Koranen. Vi skal be Gud om å få en fredelig slutt på det, sier Ahmed Hassan, en 19-år-gammel ingeniørstudent.

Norges verste publikum?

Bodø: Det var i hvert fall hva Musikknytt på NRK P1 kalte Bodø-studentene etter at det bare ble solgt 200 billetter til dobbeltkonserten med bandene Amulet og JREwing under Studentuka 2003. Kaizers Orchestra kom bedre ut av det, men hadde likevel bare 900 betalende tilskuere fordelt på to konserter. Irsk aften var det eneste arrangementet som var utsolgt, skriver avisa Nordland. Uka-leder Lars Petter Didriksen understreker at Studentuka 2003 har vært en suksess, men at noen av de fem konsertene som var satt opp kunne vært bedre besøkt. – Studentene er feige når det gjelder å sjekke ut nye navn, mener han.

Utdanning for B-mennesker

USA: Har du problemer med å komme deg opp om morgenen, men jobber bra til ut i de små timer om natta? Da er kanskje Utica Learning Academy noe for deg. Detroit-skolen tilbyr nemlig nattskole fra klokken 04 til 10 fire dager i uka. – Jeg tror ikke vanlige skoler kan tilfredsstille behovene til alle dagens studenter, sier rådgiver Cathy Gunckle. Elevene er heltidsarbeidende på dagtid, eller de er B-mennesker som ikke greide å holde på studieplasser ved mer tradisjonelle institusjoner, skriver The Detroit News.

Skulle brukt Omo Color

New Zealand: En kvinnelig student ved Northland\'s Kaitaia College på New Zealand har blitt truet med utvisning etter at skoleuniformen hennes var blitt bleket til gal grånyanse, skriver The New Zealand Herald. Nå ligger hennes skjebne i hendene på studentdommerne ved skolens domstol. Straffen er den samme som blir ilagt studenter som blir tatt i besittelse av alkohol og narkotika.